Δευτέρα 13 Οκτωβρίου 2014

Ερωτήσεις για τον Αιγιαλό και την ελευθερία της ενημέρωσης, υπέβαλε ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Χρυσόγονος

Ερώτηση για την Ελληνική νομοθεσία για τον Αιγιαλό υπέβαλε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Χρυσόγονος


Ερώτηση για την ελληνική νομοθεσία για τον αιγιαλό υπέβαλε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Χρυσόγονος. Στην απάντηση του με ημερομηνία 13/10/2014 ο επίτροπος Potočnik, νίπτει τας χείρας του αναφέροντας πως η Επιτροπή δεν παρεμβαίνει στη χάραξη της εθνικής νομοθεσίας των κρατών μελών, κάτι που φυσικά το επικαλούνται όποτε τους βολεύει. Η επιτροπή πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες τις και να προστατεύσει τα συλλογικά αγαθά κι όχι να τα υποβαθμίζει για χάρη των μνημονίων και των προγραμμάτων διάσωσης.

"Το νομοσχέδιο για τις παράκτιες ζώνες είναι εξόφθαλμα αντισυνταγματικό και καταστροφικό για τον ελληνικό τουρισμό και την ελληνική οικονομία. Οι αντιπεριβαλλοντικές διατάξεις του θα επιτρέψουν τη σοβαρή υποβάθμιση των ελληνικών παραλιών, που αποτελούν τον κύριο παράγοντα προσέλκυσης τουριστών. Δεν πρέπει να επιτραπεί να χαθεί η απρόσκοπτη πρόσβαση στις παραλίες από τους πολίτες μόνο και μόνο για να ικανοποιήσουμε συγκεκριμένα οικονομικά συμφέροντα. Είναι σίγουρο ότι οι δράσεις και οι αγώνες μας θα εντατικοποιηθούν τόσο σε ελληνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο", δήλωσε ο ευρωβουλευτής.

Ακολουθούν τα κείμενα της ερώτησης και της απάντησης:


Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-006389/2014
προς την Επιτροπή
Άρθρο 130 του Κανονισμού
Kostas Chrysogonos (GUE/NGL)
Θέμα:             Ελληνική νομοθεσία για τον αιγιαλό
Μία από τις μνημονιακές υποχρεώσεις που επιβλήθηκαν στην Ελλάδα από την "τρόικα", στην οποία μετέχει η Επιτροπή, προβλέπει τη θέσπιση νόμου για τις παράκτιες ζώνες. Με το νόμο 4281/2014 θεσπίστηκαν διατάξεις για την οριοθέτηση του αιγιαλού, ενώ αναμένεται νομοθεσία για τη "διαχείριση" και "προστασία" του.
Ο αιγιαλός, στοιχείο του φυσικού περιβάλλοντος, προστατεύεται από το Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων (άρθρο 37). Η οριοθέτηση και διαχείρισή του οφείλει να υπηρετεί τη βιώσιμη ανάπτυξη και να υλοποιείται σε συνεννόηση με τις τοπικές κοινωνίες και σε συντονισμό με τα άλλα κράτη μέλη (Σύσταση 2002/413/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για την ολοκληρωμένη διαχείριση των παράκτιων ζωνών - Πρωτόκολλο για την ολοκληρωμένη διαχείριση των παράκτιων ζωνών της Μεσογείου στη Σύμβαση για την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και των παρακτίων περιοχών της Μεσογείου - πρόσφατη πρόταση της Επιτροπής για την ολοκληρωμένη διαχείριση των παράκτιων ζωνών).
Ενόψει των παραπάνω, ερωτάται η Επιτροπή:
1.       Γιατί επιβάλλεται στην Ελλάδα να θεσπίσει βεβιασμένα και αποσπασματικά νομοθεσία αντίθετη με τη στρατηγική ολοκληρωμένης διαχείρισης των παράκτιων περιοχών;
2.       Σε ποιες ενέργειες θα προβεί η Επιτροπή για να αποτρέψει ανυπολόγιστες περιβαλλοντικές ζημίες στον ελληνικό αιγιαλό και να διασφαλίσει την ολοκληρωμένη διαχείριση των παράκτιων περιοχών, τη βιώσιμη ανάπτυξη και την προστασία των οικοσυστημάτων;
E-006389/2014
Απάντηση του κ. Potočnik
εξ ονόματος της Επιτροπής
(13.10.2014)


Το αρχικό νομοσχέδιο για την ανάπτυξη και οριοθέτηση των παράκτιων περιοχών, καθώς και για τη διαχείριση και προστασία της ακτογραμμής και των ακτών, έχει ανασταλεί από την ελληνική κυβέρνηση.

Νέες προτάσεις σχετικά με τις παράκτιες περιοχές περιλαμβάνονται σε ένα πολυνομοσχέδιο (Νόμος 4281/2014) που υποβλήθηκε στο ελληνικό Κοινοβούλιο στις 29 Ιουλίου του 2014. Το εν λόγω νομοσχέδιο συμπεριέλαβε λεπτομερώς όλες τις απαιτούμενες μεταρρυθμίσεις για να λάβει η Ελλάδα την επόμενη δόση του πακέτου διάσωσης ύψους ενός δισ. ευρώ, καθώς και την υποχρέωση να θεσπιστεί νομοθεσία για την καλύτερη οριοθέτηση της ελληνικής ακτογραμμής, ώστε αυτή να προστατευτεί από ορισμένες δραστηριότητες και να διαφυλαχτεί η δημόσια ιδιοκτησία.

Η Επιτροπή δεν παρεμβαίνει στη χάραξη της εθνικής νομοθεσίας των κρατών μελών, αλλά περιμένει ότι κάθε νέος νόμος θα είναι συνεπής με το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Το εν λόγω περιλαμβάνει την οδηγία για τους οικοτόπους και τις ειδικές απαιτήσεις των πρωτοκόλλων της συνθήκης της Βαρκελώνης περί των ειδικών προστατευόμενων περιοχών, της βιοποικιλότητας και της ολοκληρωμένης διαχείρισης των παράκτιων ζωνών.


Ερώτηση για την ελευθερία και πολυφωνία της ενημέρωσης στην Ελλάδα υπέβαλε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Χρυσόγονος

 


Τις αντίθετες στην πολυφωνία ενέργειες της Ελληνικής Κυβέρνησης για τη διάθεση των δικαιωμάτων χρήσης ραδιοσυχνοτήτων, έθεσε με γραπτή ερώτηση που υπέβαλε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Κώστας Χρυσόγονος. Στην απάντηση της, με ημερομηνία 13/10/2014, η επίτροπος Kroes, περιορίστηκε να πει πως στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της η Επιτροπή επιδιώκει την ελευθερία και θα επαγρυπνά όσον αφορά τυχόν αντίθετες προς τον ανταγωνισμό πρακτικές. Δε μας είπε με ποιο τρόπο θα το κάνει αυτό, τη στιγμή που στην Ελλάδα καταπατούνται βασικά δικαιώματα κατοχυρωμένα στο Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων και πρόσφατα ζήσαμε το κλείσιμο της δημόσιας τηλεόρασης με βίαιο τρόπο.
"Ο έως τώρα αποσπασματικός τρόπος αντίδρασης της ΕΕ στο πολύ σοβαρό θέμα της ελευθερίας και πολυφωνίας της ενημέρωσης, μειώνει, αντί να ενισχύει της κύρος και την επιρροή της τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Γι'αυτό η ομάδα της GUE και ο ΣΥΡΙΖΑ θα συνεχίζει να αγωνίζεται για αλλαγές στις ευρωπαϊκές πολιτικές προς όφελος των πολιτών", δήλωσε ο ευρωβουλευτής.


Ακολουθούν τα κείμενα της ερώτησης και της απάντησης:

Ερώτηση με αίτημα γραπτής απάντησης E-006433/2014 προς την Επιτροπή
Άρθρο 130 του Κανονισμού
Kostas Chrysogonos (GUE/NGL)
Θέμα:             Ελευθερία και πολυφωνία της ενημέρωσης στην Ελλάδα
Το Φεβρουάριο του 2014, το σύνολο των δικαιωμάτων χρήσης ραδιοσυχνοτήτων εθνικής και περιφερειακής κάλυψης παραδόθηκε αντί ελάχιστου τιμήματος, για περίοδο δεκαπέντε ετών, στην εταιρία "DIGEA - Ψηφιακός πάροχος ΑΕ", μοναδική υποψήφια στο σχετικό διαγωνισμό. Τον Αύγουστο του 2014, επιτράπηκαν με νόμο (4279/2014) οι συμπράξεις μεταξύ επιχειρήσεων ηλεκτρονικών μέσων της αυτής μορφής, και η οργάνωση, λειτουργία και έλεγχος περισσότερων της μιας επιχειρήσεων μέσων ενημέρωσης στο πλαίσιο ομίλου μέσων μέσω συνδεδεμένων επιχειρήσεων.
Αυτές οι εξελίξεις βλάπτουν τον ανταγωνισμό και την πολυφωνία στα μέσα οπτικοακουστικής ενημέρωσης, κατά παράβαση του άρθρου 11 παρ. 2 του Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων, των άρθρων 101 επ. της ΣΛΕΕ, και του άρθρου 21 παρ. 4 εδ. β του Κανονισμού (ΕΚ) 139/2004 του Συμβουλίου για τον έλεγχο των συγκεντρώσεων μεταξύ επιχειρήσεων (ΕΕ L 24, 29.1.2014, σσ.1-22).
Την ανάγκη για κατοχύρωση της πολυφωνίας και της ελευθερίας των ενημερωτικών μέσων στην ψηφιακή εποχή επιβεβαίωσε άλλωστε και το Συμβούλιο της ΕΕ σε πρόσφατα συμπεράσματά του (ΕΕ C 32, 4.2.2014, σσ. 6-7).
Ενόψει των παραπάνω, ερωτάται η Επιτροπή τι μέτρα σκοπεύει να λάβει ώστε να προστατεύσει την ελευθερία των μέσων ενημέρωσης, την πολυφωνία και τον υγιή ανταγωνισμό των ραδιοτηλεοπτικών μέσων στην Ελλάδα.
E-006433/2014
Απάντηση της κας Kroes εξ ονόματος της Επιτροπής (13.10.2014)

Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, η Επιτροπή επιδιώκει να εξασφαλίσει τον σεβασμό στην ελευθερία και την πολυφωνία των μέσων επικοινωνίας που κατοχυρώνονται στον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σύμφωνα με το άρθρο 51 παράγραφος 1 του Χάρτη, αυτός εφαρμόζεται στα κράτη μέλη μόνον όταν εφαρμόζουν το δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία της ΕΕ, τα κράτη μέλη έχουν την υποχρέωση να χορηγούν δικαιώματα χρήσης ραδιοσυχνοτήτων, μεταξύ άλλων για ραδιοτηλεοπτικές μεταδόσεις, βάσει αντικειμενικών, διαφανών, αμερόληπτων και αναλογικών κριτηρίων, με την επιφύλαξη των ειδικών κριτηρίων και διαδικασιών που ορίζονται εκ των προτέρων από τα κράτη μέλη προς επίτευξη στόχων γενικού συμφέροντος που εναρμονίζονται με την κοινοτική νομοθεσία. Διαφορετικές διαδικασίες μπορούν, ως εκ τούτου, να πληρούν τις εν λόγω απαιτήσεις, συμπεριλαμβανομένων των συγκριτικών και ανταγωνιστικών διαδικασιών (δημοπρασίες, «καλλιστεία»). Το γεγονός ότι μόνον ένας φορέας εκμετάλλευσης δικτύου συμμετείχε στη δημοπρασία και απέκτησε δικαιώματα χρήσης ραδιοσυχνοτήτων δεν αντιβαίνει στο δίκαιο της ΕΕ ούτε αποκλείει τον ανταγωνισμό μεταξύ παρόχων περιεχομένου.

Επιπλέον, η Επιτροπή έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα για την εξέταση συγκεντρώσεων μεταξύ εταιρειών μέσων επικοινωνίας των οποίων ο κύκλος εργασιών υπερβαίνει τα όρια του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 139/2004 του Συμβουλίου σχετικά με τον έλεγχο των συγκεντρώσεων μεταξύ επιχειρήσεων («κανονισμός συγκεντρώσεων της ΕΕ»), ενώ το άρθρο 21 του κανονισμού συγκεντρώσεων επιτρέπει στα κράτη μέλη να επανεξετάσουν τις συγκεντρώσεις για την προστασία της πολυφωνίας των μέσων μαζικής επικοινωνίας, σύμφωνα με την εθνική τους νομοθεσία.

Η Επιτροπή θα συνεχίσει να επαγρυπνεί όσον αφορά τυχόν αντίθετες προς τον ανταγωνισμό πρακτικές ή συγκεντρώσεις στον τομέα των μέσων επικοινωνίας με δυνητικές επιπτώσεις εντός του ΕΟΧ.