α. ΣΧΟΛΙΑ ΣΕ ΕΔΑΦΙΑ ΤΗΣ «ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ» ΚΑΙ ΤΩΝ "ΝΟΜΩΝ" ΤΟΥ ΠΛΑΤΩΝΑ
β. ΤΙ ΕΧΟΥΜΕ ΝΑ ΠΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
----------------------------------------------------------
(Εκδόσεις Ι. Ζαχαρόπουλος , μετάφραση ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΡΥΠΑΡΗΣ )
"ΠΟΛΙΤΕΙΑ" Πλάτωνος 372 a,b,c,d
...ότι και όψον έξουσιν , άλας τε δήλον οτι και ελάας και τυρόν , και βολβούς και λάχανα γε ...και τραγήματα που παραθήσομεν αυτοίς των τε σύκων και ερεβίνθων και κυάμων , και μύρτα και φηγούς σποδιούσιν προς το πύρ , μετρίως υποπίνοντες . Και ούτω διάγοντες τον βίον εν ειρήνη μετα υγείας ..
[...θάχουν και προσφάγι, άλας δηλαδή και ελιές και τυρί και λάχανα ....και επιδόρπια θα τους σερβίρουμε , σύκα και ρεβίθια και κουκιά και σμερτοκούκια και βελανίδια να τα σιγοψήνουν στη χόβολη και να τραβούν κι απο καμμιά ρουφηξιά ( κρασί ) . Και έτσι αφού ζήσουν με ειρήνη και υγεία ...]
"ΠΟΛΙΤΕΙΑ" Πλάτωνος 404 d
Συρακοσίαν δέ , ώ φίλε , τράπεζαν και Σικελικήν ποικιλίαν όψου , ώς έοικας , ουκ αινείς , είπερ σοι ταύτα δοκεί ορθώς έχειν.
Ουκούν και Αττικών πεμμάτων τας δοκούσας είναι ευπαθείας.
( Ώστε τα τραπέζια , φίλε μου , των Συρακουσίων και τα πολυποίκιλα Σικελικά αρτύματα δεν τα εγκρίνεις …
…ούτε ακόμη και τα τόσα φημισμένα γλυκίσματα της Ατ τικής λιχουδιάς )
Συρακοσίαν δέ , ώ φίλε , τράπεζαν και Σικελικήν ποικιλίαν όψου , ώς έοικας , ουκ αινείς , είπερ σοι ταύτα δοκεί ορθώς έχειν.
Ουκούν και Αττικών πεμμάτων τας δοκούσας είναι ευπαθείας.
( Ώστε τα τραπέζια , φίλε μου , των Συρακουσίων και τα πολυποίκιλα Σικελικά αρτύματα δεν τα εγκρίνεις …
…ούτε ακόμη και τα τόσα φημισμένα γλυκίσματα της Ατ τικής λιχουδιάς )
Εδώ βλέπουμε να μιλά για λιτή διατροφή χωρίς περιττές πολυτέλειες . Την ίδια «γραμμή» θα ακολουθήσει αργότερα και ο Επίκουρος .
Εδάφιο 406 b …ο Ηρόδικος όμως , που ήταν γυμναστής , επειδή έγινε αρρωστιάρης , εσυνδύασε τη γυμναστική με την ιατρική και μ’ αυτό το συνδυασμό εβασάνισε πρώτα και περισσότερο τον εαυτό του , έπειτα κι’ άλλους πολλούς κατόπι … ο Ασκληπιός όχι από άγνοια και αμάθεια δεν εδίδαξε τους απογόνους του αυτό το είδος της ιατρικής , μα επειδή ίσα-ίσα ήξερε πως σ’ όλες τις καλοκυβερνημένες πολιτείες έχει οριστεί στον καθένα κι’ από μια εργασία , που είναι ανάγκη να την κάνει , και κανείς δεν έχει καιρό να είναι άρρωστος και να νοσηλεύεται όλη του τη ζωή …
Εδώ φαίνεται η άποψη του Πλάτωνα ότι η κοινωνία δεν έχει την πολυτέλεια να ανέχεται φιλάσθενα άτομα ούτε η ιατρική πρέπει να ξοδεύει χρόνο και πόρους για να περιθάλπει τέτοιους ασθενείς . Αυτό έρχεται σαν λογική συνέπεια της άποψης του Πλάτωνα ότι πρώτος στόχος της Ιδανικής Πολιτείας του είναι να διασφαλίσει την αιώνια ύπαρξή της και ΔΕΥΤΕΡΟΣ στόχος είναι να εξασφαλίσει την ευδαιμονία για τον κάθε πολίτη . Όταν αυτοί οι στόχοι συγκρούονται υποχωρεί , φυσικά , ο δεύτερος .
Εδάφιο 416 d [μιλά για την περιουσία και τη ζωή των «φυλάκων» ( των στρατιωτών και των αρχόντων ) της πόλης ]
…πρώτα κανείς να μην έχει καμιά ιδιαίτερη περιουσία , εκτός αν είναι απόλυτη ανάγκη . Έπειτα κανείς να μην έχει τέτοιο σπίτι ή αποθήκη , όπου να μην μπορεί να μπαίνει ο καθένας που θελήσει . Όσο για τα τρόφιμα …να ορίσωμε να τους τα προμηθεύουν οι άλλοι πολίτες σα μιστό , …, ούτε όμως περισσότερα ούτε λιγώτερα απ’ ότι τους φτάνει για τη χρονιά τους . Να έχουν κοινά συσσίτια και να ζούν όλοι μαζί όπως στο στρατόπεδο σε εκστρατεία . Ασήμι και χρυσάφι …καμιάν ανάγκη δεν έχουν …και δεν έχουν δικαίωμα να μεταχειρίζονται και ν’ αγγίζουν χρυσάφι κι ασήμι , ούτε κάτω από τη στέγη τους να έχουν …