Οι παραγωγικές και εξαγωγικές επιχειρήσεις αναπτύσσονται σταθερά από το ξέσπασμα της κρίσης
Με σκοπό να χαρτογραφήσει την εξαγωγική επίδοση των δεκατριών ελληνικών περιφερειών για το διάστημα 2008-2012 αναδεικνύοντας τις αγορές και τους κλάδους-αιχμής, το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών (ΙΕΕΣ) του
ΣΕΒΕ ανέλυσε τα στοιχεία ελληνικού εξωτερικού εμπορίου ανά περιφέρεια και ανά νομό.
Σε συνέντευξη τύπου που παραχωρήθηκε στα γραφεία του ΣΕΒΕ χθες, Πέμπτη, 23/5/13, ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ, κ. Δημήτρης Λακασάς παρουσίασε τα βασικά συμπεράσματα της έρευνας που διεξήγαγε το ερευνητικό ινστιτούτο του Συνδέσμου.
Ο κ. Λακασάς αναφέρθηκε στη συνέχεια στο πόσο σημαντική είναι η μεταβολή που παρατηρείται σταδιακά το τελευταίο χρονικό διάστημα στην εικόνα της Ελλάδος στις διεθνείς αγορές και πόσο ευεργετική είναι αυτή η μεταστροφή του κλίματος για τις ελληνικές εξαγωγές και τις ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις. Η περσινή χρονιά ήταν καταστροφική για την εικόνα της Ελλάδος, ενώ η σταθερότητα η οποία δείχνει πλέον να έχει επέλθει σε πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο στο εσωτερικό της χώρας, δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για την περαιτέρω δραστική βελτίωση της εικόνας της στο εξωτερικό. Ωστόσο, η διαδικασία αυτή απαιτεί μία συγκεκριμένη στρατηγική Brand Repositioning για την ενιαία και αποτελεσματική ανάδειξη του “Made in Greece”.
Ο Πρόεδρος του ΣΕΒΕ εξέφρασε την ικανοποίηση του για τη στρατηγική η οποία διαφαίνεται να ακολουθείται τους τελευταίους μήνες αναφορικά με την προσέλκυση Άμεσων Ξένων Επενδύσεων, επεσήμανε ωστόσο ότι προτεραιότητα για την Κυβέρνηση θα πρέπει να είναι η άμεση ενίσχυση των υγιών παραγωγικών και εξωστρεφών επιχειρήσεων της χώρας. Στο πλαίσιο της επιτακτικής υιοθέτησης της Εθνικής Στρατηγικής Εξαγωγών, εθνικός μας στόχος θα πρέπει να είναι μέχρι το 2020, η συμμετοχή των εξαγωγών αγαθών και υπηρεσιών στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν της χώρα μας να ανέρχεται σε 45% (όσο ο Ευρωπαϊκός μέσος όρος), όταν το 2012 αυτό το ποσοστό ανέρχεται σε 27%.
Βασικά σημεία – Ελληνικό εξωτερικό εμπόριο ανά περιφέρεια:
Το 63% των ελληνικών εξαγωγών πραγματοποιείται από τις 2 μεγάλες περιφέρειες, την Αττική και την Κεντρική Μακεδονία. Ωστόσο, σημαντική είναι πλέον και η συνεισφορά της περιφέρειας Πελοποννήσου (μερίδιο 2012 -20%), η οποία όμως οφείλεται κυρίως στον κλάδο των πετρελαιοειδών. Από το σύνολο των περιφερειών, ιδιαίτερα σημαντική είναι άνοδος της Πελοποννήσου κατά 28,3%, καθώς και της Αττικής και της Κεντρικής Μακεδονίας σχεδόν κατά 14%.
Από την άλλη, καταγράφεται σημαντική υποχώρηση των εξαγωγών της Κρήτης κατά 11,2% και του Βόρειου Αιγαίου κατά 28%, ενώ η συνεισφορά της Νησιωτικής Ελλάδας στο σύνολο των ελληνικών εξαγωγών παραμένει ιδιαίτερα χαμηλή και δεν ξεπερνά το 4%. Θετικό ωστόσο, είναι το γεγονός ότι οι 11 από τις 13 περιφέρειες βρίσκονται πάνω από το αντίστοιχο επίπεδο εξαγωγών του 2008, χρονιά στην οποία η ελληνική οικονομία μπήκε σε τροχιά ύφεσης, ενώ οι περιφέρειες της Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης και η Στερεά Ελλάδα είναι οι 2 περιφέρειες που βρίσκονται οριακά κάτω από τα επίπεδα του 2008. Να σημειωθεί ότι για τις περιφέρειες της Αττικής, της Στερεάς Ελλάδας, της Δυτικής Ελλάδας και της Δυτικής Μακεδονίας, η ανάκαμψη των εξαγωγών ξεκίνησε μόλις το 2011. Η Πελοπόννησος, το Ιόνιο, το Νότιο Αιγαίο και η Θεσσαλία ήταν οι περιφέρειες που σημείωσαν σημαντική αύξηση των εξαγωγών τους την τελευταία πενταετία και μάλιστα μεγαλύτερη από τον εθνικό μέσο, δηλαδή σε ποσοστό άνω του 30%.
Σε ότι αφορά το εμπορικό ισοζύγιο, οι 9 από τις 13 περιφέρειες, το 2012 εμφάνισαν πλεόνασμα, σε αντίθεση με το 2011 όπου πλεονασματικές ήταν οι 8 από τις 13, γεγονός που οφείλεται στη βελτίωση του εμπορικού ισοζυγίου της περιφέρειας Ηπείρου. Ελλειμματικές ωστόσο παραμένουν η Στερεά Ελλάδα, η Πελοπόννησος, η Κεντρική Μακεδονία, και η Αττική, με την τελευταία να επηρεάζει σε έντονο βαθμό το συνολικό εμπορικό ισοζύγιο της χώρας.
Στην ανάλυση ανά αγορά επιβεβαιώνεται ότι ακόμα και σήμερα, για τις περισσότερες περιφέρειες η ΕΕ-27 αποτελεί κυριότερο στρατηγικό εταίρο σε επίπεδο εξαγωγών. Εξαίρεση αποτελούν οι: Ανατολική Μακεδονία & Θράκη, η Δυτική Μακεδονία, η Θεσσαλία και το Νότιο Αιγαίο που εξάγουν πλέον ένα σημαντικό ποσοστό των εξαγωγών τους σε νέες αναδυόμενες και δυναμικές αγορές, όπως οι αγορές της Ασίας, της Μέσης Ανατολής, της Ρωσίας και της Βορείου Αμερικής.
Για περισσότερες πληροφορίες παρακαλούμε ανοίξτε την παρουσίαση.