ΠΡΟΣ ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Τροποποίηση διατάξεων Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και άλλες διατάξεις»
Αιτιολογική έκθεση
Σύμφωνα με την προτεινόμενη διάταξη επαναφέρεται το προγενέστερο της καταργούμενης διάταξης της παραγράφου 2 του άρθρου 33 ν.4141/2013, ΦΕΚ Α’81/5-4-2013 καθεστώς, αναφορικά με την κατάταξη του Δημοσίου σε περίπτωση πλειστηριασμού περιουσιακών στοιχείων οφειλέτη του ή πτώχευσης του τελευταίου. Και τούτο διότι η ρύθμιση αυτή οδήγησε σε ματαίωση κάθε δικαιώματος ή προσδοκίας των εργαζομένων του οφειλέτη ή του πτωχού, αλλά και του οικείου φορέα κοινωνικής ασφάλισης, για απόληψη έστω ενός μέρους από τις οφειλόμενες αποδοχές ή τις αποζημιώσεις απόλυσης ή, περαιτέρω, και των οφειλομένων ασφαλιστικών εισφορών. Το υπερπρονόμιο του Δημοσίου για το ΦΠΑ (με τις προσαυξήσεις) και μάλιστα τη στιγμή που το Δημόσιο έχει πολύ περισσότερα μέσα για να το διασφαλίσει (δεσμεύσεις λογαριασμών , ποινική – αυτόφωρη διαδικασία κλπ) καταλύει την συνεισφορά και των ΦΚΑ στη δημιουργία της περιουσίας αυτής του οφειλέτη και το μοναδικό μέσο πιθανής πληρωμής τους για οφειλές που συσσωρεύονται, ειδικά το τελευταίο χρονικό διάστημα. Απλήρωτοι εργαζόμενοι επί 1,5 ή και 2 χρόνια, που απολύονται από τον εργοδότη, αντιμετωπίζουν πλέον κίνδυνο επιβίωσης σε περίπτωση ματαίωσης της εξόφλησής τους λόγω του υπερπρονομίου το οποίο μάλιστα εκτείνεται και για το παρελθόν, ανεξαρτήτως του πότε βεβαιώνεται.
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Τροποποίηση διατάξεων Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος και άλλες διατάξεις»
Προστίθεται άρθρο ως ακολούθως:
Άρθρο
Το δεύτερο εδάφιο της παρ. 1 του αρ. 61 του ΝΔ 356/1974 (ΚΕΔΕ), το οποίο προστέθηκε με την παράγραφο 2 του άρθρου 33 ν.4141/2013, (ΦΕΚ Α’ 81/5-4-2013) καταργείται
Αθήνα 12.6.2015
Οι προτείνοντες βουλευτές
Σάκης Βαρδαλής
Νίκος Καραθανασόπουλος
Χρήστος Κατσώτης
ΠΡΟΣ ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο σχέδιο
νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Τροποποίηση διατάξεων Κώδικα Φορολογίας
Εισοδήματος και άλλες διατάξεις»
Αιτιολογική Έκθεση
Η φορολόγηση των αποδοχών από μισθούς και
συντάξεις που καταβάλλονται σε μεταγενέστερο χρόνο εκείνου που έγιναν
δεδουλευμένες και απαιτητές, είναι άδική και ιδιαίτερα επιβαρυντική, καθώς
"χάνεται" το αφορολόγητο όριο του κάθε φορολογικού έτους, και η τυχόν
ολοσχερή εξόφληση σε μεταγενέστερο έτος οφειλόμενων αποδοχών ενός ή και
περισσότερων ετών, οδηγεί, για εισοδήματα άνω των 25000€ σε φορολόγηση με
συντελεστή ακόμη και 42% και καταβολή εισφοράς αλληλεγγύης μέχρι και 4%.
Συγκεκριμένα, το άρθρο 8 παραγρ. 4, του νόμου
4172/2013 "Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος", ενώ γενικά αναγνωρίζει ως
χρόνο κτήσης του εισοδήματος, και επομένως ως έτος φορολόγησης, το χρόνο που «ο
δικαιούχος απέκτησε το δικαίωμα είσπραξης του», κατ’ εξαίρεση για τις
ανείσπρακτες δεδουλευμένες αποδοχές από μισθούς και συντάξεις που εισπράττονται
καθυστερημένα, σε έτος μεταγενέστερο από εκείνο που αποκτήθηκε το δικαίωμα
είσπραξης, σαν χρόνος απόκτησης «θεωρείται ο χρόνος που εισπράττονται, εφόσον
αναγράφονται διακεκριμένα στην ετήσια βεβαίωση αποδοχών που χορηγείται στον
δικαιούχο».
Πρόκειται για τροποποίηση που έγινε αρχικά
στον προηγούμενο κώδικα φορολογίας εισοδήματος (2238/1994) με τους νόμους
4038/2012, 4110/2013 και 4254/2014 για τις ανείσπρακτες αποδοχές 2011, 2012 και
2013 και πήρε οριστική μορφή με τον ισχύοντα κώδικα φορολογίας εισοδήματος, για
τα εισοδήματα από το 2014 και μετά.
Έτσι λοιπόν για τις τυχόν καθυστερημένες
αποδοχές που εισπράττονται από το 2012 και στο εξής και αφορούν οφειλόμενες
αποδοχές από μισθούς και συντάξεις προηγούμενων ετών (2011 και μετά), ως έτος
που οι αποδοχές αυτές θα υπαχθούν σε φορολογία είναι αυτό στο οποίο
εισπράχθηκαν και όχι εκείνο που αυτές είχαν γίνει δεδουλευμένες και απαιτητές.
Αυτή η αλλαγή – εξαίρεση στην φορολογία
εισοδήματος επιφέρει σημαντική φορολογική επιβάρυνση σε εκείνους τους μισθωτούς
και συνταξιούχους που από το 2012 και εφεξής εισπράττουν οφειλόμενες αποδοχές
προηγούμενων ετών. Η επιβάρυνση αφορά τόσο το φόρο εισοδήματος, καθώς οι
εισπραττόμενες αποδοχές που συνολικά υπερβαίνουν τις 25.000 ευρώ, θα
φορολογηθούν με συντελεστή 32% και πιθανόν 42%, όσο και σε ότι αφορά την ειδική
εισφορά αλληλεγγύης η οποία για ποσά από 20.001 και άνω υπολογίζεται με
αυξημένο συντελεστή 2% έως και 4%.
Ήδη χιλιάδες εργαζόμενοι αντιμετωπίζουνε
πρόβλημα καθώς τα προηγούμενα χρόνια, 2012 και 2013 δήλωσαν σύμφωνα με τους
νόμους 4038/2012, 4110/2013 και 4254/2014 στις αντίστοιχες δηλώσεις Φ.Ε. με
διακριτό τρόπο τις εισπραττόμενες και τις ανείσπρακτες αποδοχές. Τα ποσά λοιπόν
που αφορούσαν στις αποδοχές του 2012 και 2013 και τα οποία έχουν τυχόν
εισπραχθεί το 2014, προστίθενται στις τυχόν αποδοχές του 2014 που εισπράχθηκαν
το 2014, με συνέπεια να δημιουργείται κατά περίπτωση επιβάρυνση από υπερβάσεις
τόσο στα κλιμάκια για τον φόρο εισοδήματος όσο και την ειδική εισφορά
αλληλεγγύης.
Κρίνεται λοιπόν αναγκαίο, για την ανακούφιση
χιλιάδων μισθωτών και συνταξιούχων του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, να υπάρξει
σχετική τροποποίηση του συγκεκριμένου άρθρου του κώδικα φορολογίας εισοδήματος
ώστε να προβλέπεται οι δεδουλευμένες αποδοχές από μισθούς και σύνταξη όταν
εισπράττονται σε μεταγενέστερο χρόνο από εκείνο που γεννήθηκε το δικαίωμα
είσπραξης τους, να ανάγονται και να φορολογούνται στο έτος που αφορούν, δηλαδή
στο έτος που γεννήθηκε το δικαίωμα είσπραξης τους, με υποβολή
συμπληρωματικής - τροποποιητικής δήλωσης
φορολογίας εισοδήματος. Με την υποβολή της συμπληρωματικής – τροποποιητικής
δήλωσης να διατηρείται το δικαίωμα μείωσης του φόρου στο ακέραιο (άρθρο 16,
ν.4172/2013) με την προσκόμιση των προβλεπόμενων αποδείξεων.
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο σχέδιο
νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Τροποποίηση διατάξεων Κώδικα Φορολογίας
Εισοδήματος και άλλες διατάξεις»
Προστίθεται άρθρο ως ακολούθως:
Άρθρο
Χρόνος κτήσης του εισοδήματος
θεωρείται ο χρόνος που ο δικαιούχος απέκτησε το δικαίωμα είσπραξής του. Ειδικά,
οι ανείσπρακτες δεδουλευμένες αποδοχές από μισθούς και συντάξεις που
εισπράττονται σε χρόνο μεταγενέστερο, ανάγονται και φορολογούνται στο χρόνο που
αφορούν, δηλ. στο χρόνο που ο δικαιούχος απέκτησε το δικαίωμα είσπραξής τους
και δηλώνονται με συμπληρωματική δήλωση στο φορολογικό έτος που αφορούν. Με την
υποβολή της συμπληρωματικής δήλωσης διατηρείται το δικαίωμα μείωσης στο ακέραιο
του φόρου που προβλέπεται από το άρθρο 16 του νόμου.
Τα ανωτέρω εφαρμόζονται για
ανείσπρακτες δεδουλευμένες αποδοχές των ετών 2011 και μετά.
Αθήνα
12.6.2015
Οι
προτείνοντεςβουλευτές
Σάκης
Βαρδαλής
Νίκος
Καραθανασόπουλος
Χρήστος
Κατσώτης
Μανώλης
Συντυχάκης