Την Πέμπτη, 20 Μαρτίου 2014, η Τομεακή Αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού, Αθλητισμού και Παιδείας, κα Σοφία Μαυρίδου, συμμετείχε σε ημερίδα που συνδιοργάνωσε ο Δήμος Θεσσαλονίκης, το Βρετανικό Συμβούλιο, το Δίκτυο
Ναβαρίνο και το Europe Direct του Δήμου Θεσσαλονίκης και στο οποίο συμμετείχαν ως ομιλητές, Καθηγητές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, εκπρόσωποι ιδιωτικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, όπως επίσης και εκπρόσωποι του Υπουργείου Εσωτερικών, καθώς και του Υπουργείου Εξωτερικών.
Κεντρικά
ζητήματα που απασχόλησαν τους εισηγητές της ημερίδας ήταν οι στρατηγικές
διεθνοποίησης των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στη Θεσσαλονίκη, το ρυθμιστικό
πλαίσιο και οι διοικητικές πρακτικές, καθώς επίσης και η διεθνής εμπειρία με
επιτυχημένες πρακτικές άλλων χωρών.
Η
κα Μαυρίδου, εκπροσωπώντας την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ως υπεύθυνη των
ζητημάτων Παιδείας, εξέθεσε στην εισήγησή της τα πρακτικά προβλήματα που
δυσχεραίνουν την έλευση ξένων φοιτητών στην Ελλάδα, ενώ στη συνέχεια μίλησε για
την ανάγκη για περαιτέρω διεθνοποίηση της τριτοβάθμιας και μετα-λυκειακής
εκπαίδευσης.
Η
Αντιπεριφερειάρχης αναφέρθηκε στη σύγχρονη πραγματικότητα τονίζοντας πως «τα
ελληνικά εκπαιδευτικά ιδρύματα χαρακτηρίζονται από εσωστρέφεια, που έρχεται σε
αντίθεση με τη διεθνή τάση που προκρίνει συνεργασίες ανάμεσα σε ιδρύματα από
διάφορες χώρες και άνοιγμα σε ξένους φοιτητές».
Στη
συνέχεια της εισήγησής της επεσήμανε το νομικό πλαίσιο και τα γραφειοκρατικά
εμπόδια, το οποία θα πρέπει να υπερπηδήσουν οι υποψήφιοι φοιτητές τρίτων χωρών
για να εισαχθούν σε ένα ελληνικό πανεπιστημιακό ίδρυμα, ενώ το ζήτημα της
γλώσσας αποτελεί εξίσου σημαντική τροχοπέδη, καθώς προγράμματα προπτυχιακών
σπουδών, αλλά και η συντριπτική πλειοψηφία των μεταπτυχιακών σπουδών δεν
προβλέπουν τη χρήση της αγγλικής γλώσσας, αλλά μόνον της ελληνικής.
Ωστόσο,
η ίδρυση του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδας το 2005 αποτελεί το έμπρακτο
παράδειγμα του ενδιαφέροντος του ελληνικού κράτους για τη διεθνοποίηση της
ανώτατης εκπαίδευσης. Η γλώσσα διδασκαλίας του, που είναι τα αγγλικά, είναι
σημαντικό στοιχείο, καθώς δεν αποθαρρύνονται οι εν δυνάμει φοιτητές από τη
χρήση της ελληνικής γλώσσας. Όμως η κα Μαυρίδου τόνισε, πως αυτή η προσπάθεια
είναι σημαντική, αλλά όχι αρκετή και πως πρέπει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των
ελληνικών πανεπιστημίων να αναδειχθούν και να διευρυνθούν οι δυνατότητές τους
για διεθνή δικτύωση και ανάπτυξη εκπαιδευτικών και ερευνητικών συνεργασιών,
κάνοντας ένα άλμα από τη διεθνοποίηση της εκπαίδευσης στην παγκοσμιοποίησή της.
Ολοκληρώντας
την ομιλία της, η Αντιπεριφερειάρχης, πρότεινε ενέργειες με σκοπό την υλοποίηση
μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής αναβάθμισης του διεθνούς χαρακτήρα της ελληνικής
τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως αξιοποίηση του σημαντικού και υψηλού επιπέδου
των Ελλήνων ακαδημαϊκών της διασποράς και τη διευκόλυνση στη χορήγηση άδειας
παραμονής στους σπουδαστές όλων των βαθμίδων και των οικογενειών τους
απλουστεύοντας τις διαδικασίες.
Η
προώθηση των διεθνών συνεργασιών με ιδρύματα του εξωτερικού, κυρίως με
ανταλλαγές φοιτητών, η αναβάθμιση της Ελλάδας σε περιφερειακό κέντρο
μεταπτυχιακών σπουδών με κύρια γλώσσα την αγγλική, αλλά και η ενεργή συμμετοχή
στο υπό διαμόρφωση νέο παγκόσμιο εκπαιδευτικό χάρτη με τη δημιουργία κοινών
προπτυχιακών προγραμμάτων με πανεπιστήμια των χωρών μελών της Ε.Ε. αποτελούν
ρεαλιστικές στρατηγικές διεθνοποίησης τόσο των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της
Θεσσαλονίκης, όσο και της υπόλοιπης χώρας.
Η
κα Μαυρίδου τόνισε, πως σε μακροπρόθεσμο επίπεδο η οικονομική κρίση μπορεί να
ξεπεραστεί επενδύοντας ουσιαστικά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθιστώντας τη
χώρα μας ένα ποιοτικό κέντρο μάθησης και δημιουργίας γνώσης για την ευρύτερη
περιοχή.