Πέμπτη 14 Δεκεμβρίου 2017

Εκπαιδευτική ανταλλαγή του ΓΕΛ Λιτοχώρου με το Τεχνικό Σχολείο του Τσάτσακ της Σερβίας

 Με  τις καλύτερες  εντυπώσεις επέστρεψε ομάδα μαθητών   και καθηγητών του  ΓΕΛ Λιτοχώρου  από επίσκεψη τους  στη  Σερβία  στο
πλαίσιο υλοποίησης προγράμματος εκπαιδευτικής ανταλλαγής  με το τεχνικό σχολείο του Τσάτσακ από τις 2 Δεκεμβρίου έως και τις  5 Δεκεμβρίου 2017.   Πρώτη στάση της αποστολής το Βελιγράδι, πρωτεύουσα της Σερβίας, όπου οι μαθητές  ξεναγήθηκαν στο μουσείο Τesla .  Εκεί  οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν ολιγόλεπτη ταινία με   θέμα τη ζωή και το έργο          του Νίκολα Τέσλα   αλλά και διαδραστική παρουσίαση των εφευρέσεων   του σπουδαίου  αυτού επιστήμονα.  Επίσης επισκέφθηκαν το  Μουσείο του Τίτο και τον  επιβλητικό Ναό του Αγίου Σάββα στο κέντρο του Βελιγραδίου.


        Στη συνέχεια  μετά από τρίωρη διαδρομή η αποστολή έφθασε στο Τσάτσακ, όπου ήταν και ο τελικός της προορισμός.  Ιδιαίτερα συγκινητική ήταν η υποδοχή των μαθητών μας από  τους μαθητές του Τεχνικού Κολλεγίου (δευτεροβάθμια εκπαίδευση)  αλλά και  τη διοίκηση του σχολείου.  Τη Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου  οι μαθητές ακολούθησαν κοινό πρόγραμμα δραστηριοτήτων με ομάδα Σέρβων μαθητών.  Αρχικά ξεναγήθηκαν από τον διευθυντή και ομάδα εκπαιδευτικών του κολλεγίου στους χώρους του σχολείου , μπήκαν σε αίθουσες διδασκαλίας  και παρακολούθησαν την παρουσίαση project,    πάνω στα οποία δούλευαν οι  μαθητές    στην αγγλική γλώσσα.  Ακολούθησε ξενάγηση  στα πιο σημαντικά αξιοθέατα της πόλης τόσο των μαθητών όσο και των καθηγητών από αντίστοιχες ομάδες Σέρβων μαθητών και καθηγητών. Το μεσημέρι η αποστολή έγινε δεκτή από τον πρύτανη του Τεχνικού Κολλεγίου του Cacak (Τριτοβάθμια εκπαίδευση) , το οποίο αποτελεί τμήμα του ανώτατου εκπαιδευτικού συστήματος της Σερβίας  και παρέχει πτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα στις εφαρμοσμένες επιστήμες. Έγινε παρουσίαση στους μαθητές του  κολλεγίου και των σπουδών που παρέχει και στη συνέχεια παρατέθηκε από τον Πρύτανη   γεύμα  στη φοιτητική λέσχη  του Πανεπιστημίου.  Το απόγευμα της ίδια ημέρας  οι μαθητές μας παρουσίασαν σε μεγάλη αίθουσα του Μουσικού σχολείου  του  Cacak  και ενώπιον πλήθους θεατών  πρόγραμμα το οποίο αποτελούνταν από δύο μέρη:


 Μέρος Πρώτο
Ευπαλίνειο Όρυγμα. Το  θαύμα της Αρχαίας Ελληνικής Μηχανικής
Τα Μαθηματικά υδρεύουν τη Σάμο. Τεχνική κατασκευής του Ορύγματος
 Κατασκευή των σηράγγων σήμερα- Σύγκριση
 Μέρος Δεύτερο
Μουσικό  Πρόγραμμα με χορούς και τραγούδια 


       Θεωρούμε  ότι τα οφέλη  από τη συμμετοχή των μαθητών σε ένα τέτοιο πρόγραμμα  είναι πολλά και ποικίλα.     Σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη φορά  λόγω της πολυπολιτισμικότητας  της  ελληνικής κοινωνίας  απαιτείται να  παρέχουμε στους μαθητές μας δυνατότητες ανάπτυξης των κοινωνικών τους δεξιοτήτων, δεξιοτήτων επικοινωνίας  αλλά και συνεργασίας.  Για την οµαλή κοινωνική τους  ένταξη  απαιτείται η ανάπτυξη της ικανότητας «επικοινωνίας» µε το κοινωνικό τους περιβάλλον, τόσο µέσα από τη γνώση της µητρικής τους γλώσσας, αλλά και άλλων γλωσσών, όσο και µέσα από την ενηµέρωσή τους για την ιστορία και την πολιτισµική παράδοση όχι µόνο της δικής τους αλλά και των άλλων εθνικών, θρησκευτικών και  πολιτισµικών οµάδων. Απαραίτητη είναι, επίσης, η ανάπτυξη της ικανότητας  να εργάζονται  σε  οµάδες και να αξιοποιούν  τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους  για την επίτευξη συλλογικών στόχων.


Επομένως , η προστιθέμενη αξία που προσδίδουν  αυτού του είδους τα εκπαιδευτικά προγράμματα  συνδέονται άμεσα   με την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης στα σχολεία μας και αυτό φαίνεται από :
  1.   τις περιγραφές των εμπειριών των μαθητών/τριών :


Κατερίνα Κανιού:  Η εμπειρία μου από αυτήν την εκπαιδευτική εμπειρία ήταν ευχάριστη και ξεχωριστή από τις άλλες που έχω πάει, κυρίως γιατί δημιουργήσαμε καινούργιες φιλίες και αποκτήσαμε πολλές γνώσεις για τον πολιτισμό των Σέρβων. Επίσης, αυτό που με εντυπωσίασε ήταν ότι το σχολείο τους ήταν πολύ οργανωμένο και πολύ ωραίο σαν κτίριο. Επιπλέον και τα μουσεία που επισκεφθήκαμε ήταν πολύ εντυπωσιακά και ενδιαφέροντα. Τέλος τα φαγητά τους ήταν πολύ ωραία και διαφορετικά από τα δικά μας , μόνο λίγο  αλμυρά.
Δαδούλη Δήμητρα: Έχω εκπλαγεί από το πόσο οργανωμένο και καθαρό κράτο ήταν. Οι κάτοικοι πού φιλικοί και φιλόξενοι και έκαναν ότι μπορούσαν για να κάνουν το ταξίδι και την εμπειρία μας στη χώρα τους ομορφότερη.
Το σχολείο που επισκεφθήκαμε ήταν υπόδειγμα σχολείου. Οι μαθητές ήταν ευγενικοί και φιλόξενοι το ίδιο και οι καθηγητές. Οι πόλεις που επισκεφθήκαμε ήταν πολύ όμορφες ,καθαρές  και περιποιημένες.


Μαριλένα Τζουμάκα:  Στην εκδρομή μου στη Σερβία περάσαμε εξαιρετικά. Η φιλοξενίας τους ήταν υπέροχη και μας παρείχαν ότι χρειαζόμασταν.Τα   παιδιά από το Τσάτασκ μας ξενάγησαν και έκαναν ΄τι περνούσε από το χέρι τους για να είναι η διαμονή μας εκεί ευχάριστη. Ανυπομονώ να τους ξαναδώ!
Γκέκας Αλέξανδρος:    Το ταξίδι μας στη Σερβία ήταν διασκεδαστικό και ενδιαφέρον διότι μάθαμε πολλά πράγματα  από τα μουσεία και τα άλλα αξιοθέατα που επισκεφθήκαμε και γιατί κάναμε καινούργιες φιλίες με παιδιά μιας άλλης χώρας.


Σήφης Τζιόμπανος: Οι μαθητές της Σερβίας μας υποδέχθηκαν με πολύ χαρά και  με πολύ όρξη μας γνώρισαν τον τόπο τους και τις συνήθειες τους.
Μαρία Φαρμάκη: Η εκδρομή στη Σερβία  μας έδωσε τη δυνατότητα  να έρθουμε σε επαφή με ένα διαφορετικό λαό, να γνωρίσουμε τον τρόπο ζωής  των συνομηλίκων μας και να δούμε τον τρόπο οργάνωσης του σχολείου τους.
2.      από τη διεύρυνση των οπτικών παραστάσεων, γνώσεων και δεξιοτήτων που αποκτούν μέσω της άτυπης μάθησης με την επαφή και επικοινωνία σε νέα πολιτιστικά περιβάλλοντα,
3.      από τις γλωσσικές και πολιτιστικές κοινωνικές δεξιότητες που βγάζουν το μαθητή και τη μαθήτρια από το μικρόκοσμο της σχολικής μονάδας,  αλλά και
4.      από  εκπαιδευτικές πρακτικές που αναπτύσσονται, διαχέονται και εφαρμόζονται από τους  συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς .

                                                                                    Η διευθύντρια
                                                                                 Τσιαργαλή Μεταξία