Συμμετοχή και διάκριση
μαθητών του ΓΕΛ Λιτοχώρου
στην 2η
Πανελλήνια Μαθητική Προσομοίωση των Επιτροπών του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του
Ανθρώπου
‘’Μαθητές σε ρόλο Διπλωμάτη’’
Το Λύκειο Λιτοχώρου συμμετείχε, από τον Νομό Πιερίας, στην 2η Πανελλήνια Μαθητική Προσομοίωση
των Επιτροπών του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου με τίτλο «Μαθητές σε
Ρόλο Διπλωμάτη», η οποία διεξήχθη από 15 ως 17 Δεκεμβρίου 2017 στη
Θεσσαλονίκη, στις εγκαταστάσεις των Εκπαιδευτηρίων «Ε. Μαντουλίδη».
Μια δεκαμελής
ομάδα μαθητών από την Α΄ και την Β΄ Λυκείου υπερασπίστηκε με επιτυχία τα
Ανθρώπινα Δικαιώματα εκπροσωπώντας χώρες του ΟΗΕ:
Γκουμπεράι
Αναστασία , Δικαίωμα στη Ζωή (Ισραήλ)
Δαδούλη Δήμητρα ,
Δικαιώματα Γυναικών Τρίτης Ηλικίας (Ισραήλ)
Γκέκας Αλέξανδρος
, Δικαιώματα της Γυναίκας Πρόσφυγα (Ισραήλ)
Μαυρομμάτη
Ανδρομάχη, Εξάλειψη των Διακρίσεων κατά των Γυναικών(Ισραήλ)
Μπελογιάννης
Χρήστος , Δικαίωμα στην Ελευθερία της Σκέψης, Συνείδησης και Θρησκείας (Ισραήλ)
Παυλίδου Ερμιόνη,
Απαγόρευση Φυλετικής Προπαγάνδας
και Ρητορικής του Μίσους (Τζαμάικα)
Πίτσιου
Γαρυφαλλιά, Δικαίωμα στην Ισότιμη Εκπροσώπηση των δύο Φύλων (Ισράηλ)
Τζουμάκα Μαριλένα
, Δικαίωμα στην Ίση Αμοιβή για Εργασία Ίσης Αξίας (Ισράηλ)
Τουλουπάκη
–Φραγκοπούλου Εβελίνα, Δικαίωμα της Ελευθερίας της Έκφρασης (Ισραήλ)
Φαρμάκη
Μαρία, Απαγόρευση Φυλετικών Διακρίσεων
(Τζαμάικα)
Στη μαθήτρια
Τουλουπάκη –Φραγκοπούλου απονεμήθηκε το Βραβείο Ευφήμου Μνείας για την ενεργή
συμμετοχή της στις εργασίες της Επιτροπής
για το Δικαίωμα της Ελευθερίας της Έκφρασης και τις επιτυχείς παρεμβάσεις
της.
Υπεύθυνη
καθηγήτρια και συνοδός των μαθητών ήταν η φιλόλογος Καρατζίδου Γιώτα, ενώ
σημαντική ήταν και η συμβολή της φοιτήτριας της Νομικής Μαρίας Δαλαμήτρα από την Κατερίνη, που μύησε
τους μαθητές στην διαδικασία και τους κανόνες της Προσομοίωσης των Επιτροπών
του ΟΗΕ.
Η διοργάνωση
υλοποιήθηκε από την Κοιν.Σ.Επ. «ΡΟΗ», με γλώσσα εργασίας την
ελληνική. Η δράση αυτή έχει τεθεί υπό την αιγίδα των: α) Περιφερειακό Κέντρο
Πληροφόρησης των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη, β) Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας
και Θρησκευμάτων, γ) Υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, δ)
Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και ε) Δήμος Θεσσαλονίκης.
Η Πανελλήνια
μαθητική προσομοίωση των Επιτροπών του ΟΗΕ για τα δικαιώματα του ανθρώπου
«Μαθητές σε Ρόλο Διπλωμάτη» απευθυνόταν σε όλα τα δημόσια και ιδιωτικά σχολεία
της χώρας με γλώσσα εργασίας την ελληνική. Συμμετείχαν
μαθητές όλων των τάξεων των γυμνασίων και λυκείων όλης της χώρας. Η εκπαίδευση των
συμμετεχόντων-μαθητών πραγματοποιήθηκε από τα μέλη των Προεδρείων, σε κάθε
επιτροπή αντίστοιχα.
Στόχος ήταν η ευαισθητοποίηση των μαθητών σε θέματα που
αφορούν την προστασία και προάσπιση των δικαιωμάτων του ανθρώπου καθώς και η
γνωριμία και εξοικείωση τους με ζητήματα εφαρμογής των σχετικών διεθνών
Συμβάσεων του ΟΗΕ. Η προσομοίωση επικεντρώθηκε στη διαδικασία ενώπιον των
διαφόρων Επιτροπών, που δημιουργήθηκαν και λειτούργησαν στο πλαίσιο των διεθνών
πράξεων προστασίας των δικαιωμάτων του ανθρώπου. Αφορούσε μερικές από τις
σημαντικότερες συμβάσεις του ΟΗΕ, το περιεχόμενο των οποίων φρονούμε ότι θα
πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο εκπαίδευσης όλων των μαθητών της χώρας μας.
Πρέπει μάλιστα να αναφερθεί ότι, οι διεθνείς αυτές συμβάσεις έχουν κυρωθεί
με τυπικούς νόμους από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, αποτελούν αναπόσπαστο
μέρος του εσωτερικού ελληνικού δικαίου και υπερισχύουν από κάθε άλλη αντίθετη
διάταξη νόμου, σύμφωνα με το άρθρο 28 (παράγραφος 1) του Συντάγματος.
Παράλληλα με το
περιεχόμενο των συμβάσεων και τη διαδικασία ενώπιον των Επιτροπών, οι μαθητές
εξοικειώθηκαν στα ζητήματα εφαρμογής των διεθνών πράξεων από τα κράτη μέρη,
έμαθαν να υπερασπίζονται τα δικαιώματα του ανθρώπου, να δέχονται τα
επιχειρήματα των άλλων, να σέβονται τις απόψεις των άλλων κρατών και να
αναπτύσσουν την κατάλληλη επιχειρηματολογία προκειμένου να πείσουν για τις
θέσεις τους. Παράλληλα γνώρισαν τη διαδικασία των Επιτροπών, τη διαδικασία ενός
διεθνούς forum, τη διπλωματία όπως εφαρμόζεται στο πλαίσιο ενός διεθνούς
οργανισμού, βασισμένη σε κανόνες διεξαγωγής γόνιμου διαλόγου και στην
καλλιέργεια του σεβασμού σε επίπεδο αντιλογίας.
Πρόεδρος της
Οργανωτικής Επιτροπής ήταν η κ. Παρούλα Νάσκου-Περράκη, Καθηγήτρια
Διεθνούς Δικαίου, ad hοc δικαστής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τα
ανθρώπινα δικαιώματα και δημιουργός του ThessIsMUN, του μοναδικού
φοιτητικού Μοντέλου Προσομοίωσης των Ηνωμένων Εθνών στην Ελλάδα.
Σε κάθε Επιτροπή
συμμετείχαν από 18-23 μαθητές, εκτός από την Επιτροπή Συμβούλιο Δικαιωμάτων του
Ανθρώπου, όπου συμμετείχαν 47 μαθητές. Ο τρόπος συζήτησης ακολούθησε τους
κανόνες των Model United Nations, σε
απλοποιημένη όμως μορφή, και πραγματοποιήθηκε συζήτηση επί συγκεκριμένου
ζητήματος. Οι μαθητές καλούνταν να μεταφέρουν την άποψη της χώρας που
εκπροσωπούν προσδίδοντας και το προσωπικό τους στίγμα. Την τελευταία ημέρα
ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα των εργασιών στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης
του ΟΗΕ.
Στόχο του
προγράμματος αποτελεί η περαιτέρω επιμόρφωση των μαθητών σε ζητήματα που
άπτονται γενικών κι επίκαιρων θεμάτων που απασχολούν το σύγχρονο κόσμο,
δίνοντάς τους την ευκαιρία να δράσουν εντός ενός πλαισίου που διέπεται από τις
αρχές της διεθνούς διπλωματίας, αναπτύσσοντας ταυτόχρονα και τις ρητορικές τους
Κατά τη διάρκεια
του τριημέρου διεξαγωγής της Προσομοίωσης πραγματοποιήθηκε και Παράλληλο
πρόγραμμα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.
Πρόεδρος της Οργανωτικής
Επιτροπής ήταν η κ.Παρούλα Νάσκου-Περράκη, Καθηγήτρια Διεθνούς
Δικαίου, ad hοc δικαστής στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τα ανθρώπινα
δικαιώματα και δημιουργός του ThessIsMUN. Την εκδήλωση τίμησαν με την
παρουσία τους ο κ. Δημήτρης Φατούρος, Υπεύθυνος Επικοινωνίας για Ελλάδα και
Κύπρο στο Περιφερειακό Κέντρο Πληροφόρησης του ΟΗΕ (UNRIC)στις Βρυξέλλες, ο κ.
Δημήτριος Παπανδρέου, Σύμβουλος Πρεσβείας Α’ Υπηρεσίας Διεθνών Σχέσεων
Υπουργείου Εξωτερικών, η κ. Rebecca Fong, Γενική Πρόξενος, στο Γενικό Προξενείο
των Η.Π.Α. στη Θεσσαλονίκη και η κ. Πατουλίδου Παρασκευή, Αντιπεριφερειάρχης
Μ.Ε. Θεσσαλονίκης.
Συμμετείχαν 750
μαθητές/τριες από την Ελλάδα, την Κύπρο, την Τουρκία και την Ουγγαρία.
Η Διεύθυνση, ο Σύλλογος
Διδασκόντων και η Συντονίστρια του Προγράμματος συγχαίρουμε θερμά όλους τους
μαθητές για τη συμμετοχή τους σ’ αυτήν την δράση.