«ΚΟΚΚΙΝΑ» ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΑ ΔΑΝΕΙΑ ΠΡΩΤΗΣ ΚΑΤΟΙΚΙΑΣ
Επικοινωνιακό κουρνιαχτό γύρω από την «προστασία» της λαϊκής στέγης επιχειρεί να σηκώσει η συγκυβέρνηση, με φόντο τους πλειστηριασμούς μικρής ιδιοκτησίας τόσο από την πλευρά των τραπεζών για τα «κόκκινα» δάνεια, όσο και από την πλευρά του φοροεισπρακτικού μηχανισμού για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές σε εφορίες, δήμους, κ.λπ.
Σύμφωνα με χτεσινοβραδινή ανακοίνωση του Μεγάρου Μαξίμου, η κυβέρνηση αποφάσισε την «επέκταση της προστασίας της πρώτης κατοικίας» και σε ό,τι αφορά «φορολογικές και ασφαλιστικές οφειλές όλων των φυσικών προσώπων με πρώτη κατοικία, συμπεριλαμβανομένων και των εμπόρων οι οποίοι δεν καλύπτονται από τον "νόμο Κατσέλη"».
Θα πρόκειται, βέβαια, για «προστασία» με τους ίδιους όρους που προβλέπει ο νόμος της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ για τα «κόκκινα» στεγαστικά δάνεια, με τον οποίο έσφιξε ακόμα πιο πολύ η θηλιά των εκβιασμών γύρω από το λαιμό των χρεωμένων λαϊκών νοικοκυριών. Ο εν λόγω νόμος περιέχει σειρά από προϋποθέσεις και όρους, ενώ ταυτόχρονα οι τελικές αποφάσεις για την προστασία της πρώτης κατοικίας παραπέμπονται στην αρμοδιότητα των δικαστηρίων.
Σε αυτό το πλαίσιο, η συγκυβέρνηση επιχειρεί να καλυφθεί πίσω από την τρέχουσα τακτική των τραπεζών, που φαίνεται ότι δεν έχουν λόγο να προχωρήσουν σε μαζικούς πλειστηριασμούς, καθώς αυτό θα οδηγούσε σε παραπέρα κατρακύλα τις τιμές των ακινήτων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους ισολογισμούς τους. Αυτό, βέβαια, αφορά στη διαχείριση που έχουν επιλέξει σε αυτήν τη φάση οι τράπεζες - επιλέγοντας την ένταση των εκβιασμών και τη χρήση άλλων εξίσου αντιλαϊκών τρόπων «διαχείρισης» των «κόκκινων» δανείων - και όχι στη νομική προστασία της πρώτης κατοικίας της λαϊκής οικογένειας, που έχει πέσει στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο.
-- Η όποια παρεχόμενη προστασία στην πρώτη κατοικία έχει εφαρμογή μέχρι 31/12/2018, με πρώτη προϋπόθεση την υποβολή στο δικαστήριο πρότασης εκκαθάρισης και σχέδιο διευθέτησης οφειλών.
-- Η δικαστική προστασία στην πρώτη κατοικία συνδέεται με την απαλλοτρίωση οποιασδήποτε άλλης «ρευστοποιήσιμης περιουσίας» του οφειλέτη, όπως, για παράδειγμα, μιας δεύτερης κατοικίας ή ενός μικρού κομματιού γης.
-- Αποβολή από τη ρύθμιση «προστασίας» προβλέπεται στις περιπτώσεις οφειλετών με καθυστέρηση που«υπερβαίνει αθροιστικώς την αξία τριών μηνιαίων δόσεων ετησίως». Σε αυτήν την περίπτωση το δικαστήριο«διατάσσει την ανάκληση κάθε προληπτικού ή ανασταλτικού μέτρου». Αυτό σημαίνει ότι ενεργοποιείται, εκ νέου, η διαδικασία των πλειστηριασμών.
-- Το σχέδιο ρύθμισης «δε θα πρέπει να παραβλάπτει τη συλλογική ικανοποίηση των πιστωτών». Διευκρινίζεται παραπέρα ότι οι τράπεζες «παραβλάπτονται» στην περίπτωση που «βρεθούν σε χειρότερη οικονομική θέση από αυτήν στην οποία θα βρίσκονταν σε περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης». Οι τράπεζες, δηλαδή, θα εισπράξουν τουλάχιστον τα ίδια ποσά με αυτά που θα έβαζαν στο χέρι σε περίπτωση πλειστηριασμών.
-- Η ένταξη στη ρύθμιση της υποτιθέμενης προστασίας έχει ως όρο και προϋπόθεση, «ο οφειλέτης να υπήρξε συνεργάσιμος, κατά την έννοια του Κώδικα Δεοντολογίας», και μάλιστα όχι μόνο από δω και στο εξής, αλλά και«κατά το χρόνο της αρχικής καθυστέρησης του δανείου»...
-- Το όριο το οποίο υποτίθεται ότι προστατεύει το «κεραμίδι» της φτωχής λαϊκής οικογένειας τοποθετείται σε επίπεδο εισοδήματος που δεν ξεπερνά τις «εύλογες δαπάνες διαβίωσης». Σήμερα, τα ποσά αυτά διαμορφώνονται για τον άγαμο στα 13.906 ευρώ μεικτό εισόδημα το χρόνο, για το ζευγάρι στα 23.659 ευρώ, με προσαύξηση 5.713 ευρώ για κάθε παιδί, μέχρι το τρίτο.
-- Παράλληλα, η αντικειμενική αξία της πρώτης κατοικίας, για την «προστασία» της από τους πλειστηριασμούς, διαμορφώνεται μέχρι στις 180.000 ευρώ για τον άγαμο, στις 220.000 ευρώ για το ζευγάρι, με προσαύξηση 20.000 ευρώ για κάθε παιδί μέχρι το τρίτο.
Σύμφωνα με χτεσινοβραδινή ανακοίνωση του Μεγάρου Μαξίμου, η κυβέρνηση αποφάσισε την «επέκταση της προστασίας της πρώτης κατοικίας» και σε ό,τι αφορά «φορολογικές και ασφαλιστικές οφειλές όλων των φυσικών προσώπων με πρώτη κατοικία, συμπεριλαμβανομένων και των εμπόρων οι οποίοι δεν καλύπτονται από τον "νόμο Κατσέλη"».
Θα πρόκειται, βέβαια, για «προστασία» με τους ίδιους όρους που προβλέπει ο νόμος της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ για τα «κόκκινα» στεγαστικά δάνεια, με τον οποίο έσφιξε ακόμα πιο πολύ η θηλιά των εκβιασμών γύρω από το λαιμό των χρεωμένων λαϊκών νοικοκυριών. Ο εν λόγω νόμος περιέχει σειρά από προϋποθέσεις και όρους, ενώ ταυτόχρονα οι τελικές αποφάσεις για την προστασία της πρώτης κατοικίας παραπέμπονται στην αρμοδιότητα των δικαστηρίων.
Σε αυτό το πλαίσιο, η συγκυβέρνηση επιχειρεί να καλυφθεί πίσω από την τρέχουσα τακτική των τραπεζών, που φαίνεται ότι δεν έχουν λόγο να προχωρήσουν σε μαζικούς πλειστηριασμούς, καθώς αυτό θα οδηγούσε σε παραπέρα κατρακύλα τις τιμές των ακινήτων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους ισολογισμούς τους. Αυτό, βέβαια, αφορά στη διαχείριση που έχουν επιλέξει σε αυτήν τη φάση οι τράπεζες - επιλέγοντας την ένταση των εκβιασμών και τη χρήση άλλων εξίσου αντιλαϊκών τρόπων «διαχείρισης» των «κόκκινων» δανείων - και όχι στη νομική προστασία της πρώτης κατοικίας της λαϊκής οικογένειας, που έχει πέσει στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο.
Οροι - φωτιά για τα χρεωμένα λαϊκά νοικοκυριά
Υπενθυμίζουμε ότι ο νόμος (4346/2015) της σημερινής κυβέρνησης, μεταξύ άλλων, προβλέπει:-- Η όποια παρεχόμενη προστασία στην πρώτη κατοικία έχει εφαρμογή μέχρι 31/12/2018, με πρώτη προϋπόθεση την υποβολή στο δικαστήριο πρότασης εκκαθάρισης και σχέδιο διευθέτησης οφειλών.
-- Η δικαστική προστασία στην πρώτη κατοικία συνδέεται με την απαλλοτρίωση οποιασδήποτε άλλης «ρευστοποιήσιμης περιουσίας» του οφειλέτη, όπως, για παράδειγμα, μιας δεύτερης κατοικίας ή ενός μικρού κομματιού γης.
-- Αποβολή από τη ρύθμιση «προστασίας» προβλέπεται στις περιπτώσεις οφειλετών με καθυστέρηση που«υπερβαίνει αθροιστικώς την αξία τριών μηνιαίων δόσεων ετησίως». Σε αυτήν την περίπτωση το δικαστήριο«διατάσσει την ανάκληση κάθε προληπτικού ή ανασταλτικού μέτρου». Αυτό σημαίνει ότι ενεργοποιείται, εκ νέου, η διαδικασία των πλειστηριασμών.
-- Το σχέδιο ρύθμισης «δε θα πρέπει να παραβλάπτει τη συλλογική ικανοποίηση των πιστωτών». Διευκρινίζεται παραπέρα ότι οι τράπεζες «παραβλάπτονται» στην περίπτωση που «βρεθούν σε χειρότερη οικονομική θέση από αυτήν στην οποία θα βρίσκονταν σε περίπτωση αναγκαστικής εκτέλεσης». Οι τράπεζες, δηλαδή, θα εισπράξουν τουλάχιστον τα ίδια ποσά με αυτά που θα έβαζαν στο χέρι σε περίπτωση πλειστηριασμών.
-- Η ένταξη στη ρύθμιση της υποτιθέμενης προστασίας έχει ως όρο και προϋπόθεση, «ο οφειλέτης να υπήρξε συνεργάσιμος, κατά την έννοια του Κώδικα Δεοντολογίας», και μάλιστα όχι μόνο από δω και στο εξής, αλλά και«κατά το χρόνο της αρχικής καθυστέρησης του δανείου»...
-- Το όριο το οποίο υποτίθεται ότι προστατεύει το «κεραμίδι» της φτωχής λαϊκής οικογένειας τοποθετείται σε επίπεδο εισοδήματος που δεν ξεπερνά τις «εύλογες δαπάνες διαβίωσης». Σήμερα, τα ποσά αυτά διαμορφώνονται για τον άγαμο στα 13.906 ευρώ μεικτό εισόδημα το χρόνο, για το ζευγάρι στα 23.659 ευρώ, με προσαύξηση 5.713 ευρώ για κάθε παιδί, μέχρι το τρίτο.
-- Παράλληλα, η αντικειμενική αξία της πρώτης κατοικίας, για την «προστασία» της από τους πλειστηριασμούς, διαμορφώνεται μέχρι στις 180.000 ευρώ για τον άγαμο, στις 220.000 ευρώ για το ζευγάρι, με προσαύξηση 20.000 ευρώ για κάθε παιδί μέχρι το τρίτο.