Ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) και η εταιρία DHL, Μέλος του ΣΕΒΕ, ενώνουν τις δυνάμεις τους και προχωρούν στην κατάρτιση του «Trade Confidence
Index ΣΕΒΕ – DHL». Η υλοποίηση του project έγινε από το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών & Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ, με Επιστημονικό Σύμβουλο τον Καθηγητή Ιωάννη Χατζηδημητρίου, Πρόεδρο του Τμήματος Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων και Διευθυντή του Μεταπτυχιακού Προγράμματος στις Διεθνείς Επιχειρηματικές Δραστηριότητες του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Index ΣΕΒΕ – DHL». Η υλοποίηση του project έγινε από το Ινστιτούτο Εξαγωγικών Ερευνών & Σπουδών (ΙΕΕΣ) του ΣΕΒΕ, με Επιστημονικό Σύμβουλο τον Καθηγητή Ιωάννη Χατζηδημητρίου, Πρόεδρο του Τμήματος Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων και Διευθυντή του Μεταπτυχιακού Προγράμματος στις Διεθνείς Επιχειρηματικές Δραστηριότητες του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της πρώτης έρευνας που πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 01-15/04/16 και αφορά στις προσδοκίες των επιχειρήσεων για το 2οτρίμηνο 2016, μέσα σε ένα διεθνές περιβάλλον που συνεχίζει να επιδεινώνεται και τις προβλέψεις να δίνουν μικρή ενίσχυση της ύφεσης για την Ελλάδα το 2016, οι εξαγωγείς παρουσιάζονται προβληματισμένοι και ανήσυχοι.
Συγκεκριμένα, το 47% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι αναμένει επιδείνωση των εγχώριων οικονομικών συνθηκών, με κύριους παράγοντες αβεβαιότητας την επιβολή νέων περιοριστικών δημοσιονομικών μέτρων και την ύφεση της ελληνικής οικονομίας. Αντίστοιχα, οι εξαγωγείς, σε ποσοστό 42%, εκτιμούν ότι το διεθνές περιβάλλον θα επιδεινωθεί το προσεχές τρίμηνο, επισημαίνοντας ως βασικότερους λόγους ανησυχίας την επιβράδυνση του ρυθμού ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας, τη μείωση της ρευστότητας από τις Κεντρικές τράπεζες και τη μειωμένη ζήτηση για αγαθά και υπηρεσίες.
Από την άλλη πλευρά, σε ό,τι αφορά τα «του οίκου τους», οι εξαγωγικές επιχειρήσεις δηλώνουν συγκρατημένα αισιόδοξες. Συγκεκριμένα, το 38% εξ αυτών δηλώνει ότι αναμένει ενίσχυση των εγχώριων πωλήσεών του το 2οτρίμηνο 2016, με πρωταρχικό λόγο την εποχική ζήτηση, ενώ μόλις το 17% αναμένει πτώση πωλήσεων στην εσωτερική αγορά.
Μεγαλύτερη αισιοδοξία παρουσιάζεται στις προβλέψεις για τις διεθνείς πωλήσεις, με το 93% των επιχειρήσεων να εκτιμά ότι θα αυξηθούν ή θα παραμείνουν σταθερές. Μάλιστα, το 46% εκτιμά ότι οι εξαγωγές τους θα αυξηθούν κυρίως λόγω της στρατηγικής διεθνούς επέκτασης της επιχείρησης και της εξεύρεσης νέων πελατών, αλλά και λόγω αυξημένης ζήτησης για το προϊόν τους. Κλαδικά, τις καλύτερες προσδοκίες για άνοδο εξαγωγών παρουσιάζουν τα δομικά, με το 60% να προσδοκά ενίσχυση το 2ο τρίμηνο του τρέχοντος έτους. Υψηλά είναι τα ποσοστά των αισιόδοξων εκτιμήσεων και από τους κλάδους των τροφίμων-ποτών, των νωπών αγροτικών και των χημικών-πλαστικών.
Στο θέμα επικαιρότητας, που για το 2ο τρίμηνο 2016 είναι η ρευστότητα, το μεγαλύτερο μέρος των ερωτηθέντων (67%) εκτιμά ότι η ρευστότητα της επιχείρησης θα παραμείνει αμετάβλητη. Μάλιστα το 21% των εξαγωγέων εκτιμά ότι η ρευστότητα της επιχείρησης θα ενισχυθεί, ενώ μόλις το 12% δηλώνει ότι αναμένει επιδείνωση. Η επίτευξη συμφωνίας στο πρόσφατο Eurogroup και το «κλείσιμο» της πρώτης αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος αναμένεται να επαναφέρει την κατ’ εξαίρεση αποδοχή των ομολόγων έκδοσης ή εγγύησης του ελληνικού δημοσίου ως ενέχυρα (waiver), δημιουργώντας έτσι τις προϋποθέσεις για απευθείας χαμηλού κόστους χρηματοδότηση των ελληνικών τραπεζών. Η πρόσβαση αυτή των τραπεζών σε κεφάλαια θα πρέπει να οδηγήσει σε αύξηση της καθαρής ροής χρηματοδότησης προς τον ιδιωτικό τομέα και στη μείωση των επιτοκίων των χορηγήσεων.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το διάστημα 01/04/16 – 15/04/16 σε επιλεγμένο δείγμα 250 εξαγωγικών επιχειρήσεων από όλη τη χώρα (οι 243 ανταποκρίθηκαν). Για τη διεξαγωγή της έρευνας έγιναν τηλεφωνικές συνεντεύξεις με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου. Το δείγμα περιλαμβάνει εξαγωγικές επιχειρήσεις, με ετήσιο τζίρο πάνω από €1.000.000 από πρωτογενή παραγωγή, βιομηχανία και εμπόριο.