Την πρώτη από μια σειρά
εκδηλώσεις διαβούλευσης και διαλόγου με τους αγρότες που έχει προγραμματίσει
για το επόμενο διάστημα πραγματοποίησε σήμερα στα Ιωάννινα το Υπουργείο
Αγροτικής Ανάπτυξης, με θέμα την ανάπτυξη της αιγοπροβατοτροφίας και κεντρική
ομιλία του Υπουργού Βαγγέλη Αποστόλου.
Στην ημερίδα, πέραν του μεγάλου
πλήθους κτηνοτρόφων που συμμετείχαν με σοβαρές και συγκεκριμένες προτάσεις στο
διάλογο, παρέστησαν και μίλησαν επίσης ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέκος
Καχριμάνης, η κυβερνητική εκπρόσωπος Όλγα Γεροβασίλη και ο Γενικός
Γραμματέας του ΥπΑΑΤ Νίκος Αντώνογλου.
Σε δήλωσή του προς τους
δημοσιογράφους ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Βαγγέλης Αποστόλου ανέφερε τα
εξής:
«Ξεκινήσαμε σήμερα μια προσπάθεια αφενός μεν να ακούσουμε τους ίδιους
τους παραγωγούς, αφετέρου να αναδείξουμε τις θέσεις του Υπουργείου Αγροτικής
Ανάπτυξης και Τροφίμων και της Κυβέρνησης πάνω σε συγκεκριμένους κλάδους
της πρωτογενούς παραγωγής που είναι "σημαίες" για τη χώρα
μας.
Ξεκινήσαμε με την αιγοπροβατοτροφία και την Ήπειρο γιατί είναι τέτοιος
ο συνδυασμός και των δυο που απαντά στη δυνατότητα της αξιοποίησης των
συγκριτικών πλεονεκτημάτων που έχουμε ως χώρα για την παραγωγή ποιοτικών
προϊόντων.
Είχαμε μια διεξοδική συζήτηση με τους παραγωγούς και αυτό που με
ενθουσίασε ήταν ότι ακούστηκαν προτάσεις και θέσεις για τα προβλήματα που έχει
ο χώρος. Αυτό όμως που αποκόμισα είναι η εμπιστοσύνη που έχει όλος ο κόσμος
στον συγκεκριμένο κλάδο. Πιστεύω ότι και με τη δική μας τη βοήθεια αλλά πρώτα
απ’ όλα και με τους ίδιους τους παραγωγούς θα καταφέρουμε για τη φέτα, αυτό το
προϊόν που αποτελεί τη ναυαρχίδα των Γεωγραφικών Ενδείξεων, να αξιοποιήσουμε τη
μεγάλη δυναμική και προοπτική που έχει στην παγκόσμια αγορά».
Ακολουθεί η Ομιλία του Υπουργού στην ημερίδα
Ομιλία
Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης
& Τροφίμων
Βαγγέλη Αποστόλου
στην ημερίδα του ΥπΑΑΤ στα
Γιάννενα
για την αιγοπροβατοτροφία
«Επιλέξαμε
ειδικά να ξεκινήσουμε με την αιγοπροβατοτροφία
και την Ήπειρο γιατί αποτελούν το συνδυασμό εκείνο που μπορεί να
υπηρετήσει ένα από τα συγκριτικά
πλεονεκτήματα που έχει ο τόπος μας στον αγροτικό χώρο, την ποιοτική υπόσταση
των προϊόντων του.
Όχι
βέβαια ότι δεν μας ενδιαφέρουν οι
υπόλοιποι κλάδοι, όπως για παράδειγμα η πτηνοτροφία, που ιδιαίτερα αυτή της
Ηπείρου, παρά τις πιέσεις που δέχεται
και τα συσσωρευμένα προβλήματα που έχει, συμβάλλει αποφασιστικά στη κάλυψη πάνω
από το 85% των αναγκών της χώρας σε κρέας, που κάποτε ήταν και 100%.
Η
κοινωνική και οικονομική σημασία της αιγοπροβατοτροφίας, είναι επίσης και
ιδιαίτερα σημαντική γιατί είναι η μόνη δραστηριότητα που μπορεί να
διασφαλίσει ένα ελάχιστο εισόδημα σε
δυσπρόσιτες περιοχές, όπως είναι πολλές
της Ηπείρου και μάλιστα σε μια περίοδο έντονης παγκοσμιοποίησης και της
αγροτικής οικονομίας .
Δεν
είναι θέμα επιλογής. Είναι η νέα πραγματικότητα με βάση την οποία οφείλουμε να
σχεδιάζουμε και να αποφασίζουμε.
Και το
δυνατό μας όχημα σε αυτή τη πορεία είναι τα προϊόντα της αιγοπροβατοτροφίας, η
φέτα, το γάλα, το γιαούρτι αλλά και το κρέας, που κυριολεκτικά ανοίγουν δρόμους στις διεθνείς αγορές.
Το
κυριότερο όμως είναι ότι η ζήτηση αυτή, ειδικά για τη φέτα, είναι πολλαπλάσια
της ελληνικής παραγωγής και δυστυχώς
κατά μεγάλο μέρος καλύπτεται από
διάφορες απομιμήσεις και «λευκά τυριά», πράγμα που για να αντιμετωπιστεί
χρειάζεται να δώσουμε μεγάλες μάχες, αφού το πεδίο των διαπραγματεύσεων όχι
απλά είχε υπονομευτεί αλλά και
προδιαγράψει αρνητικό αποτέλεσμα
Όσοι
ασχολούνται με τα αγροτικά θέματα το ξέρουν.
Το ξέρουν ακόμα και εκείνοι που για λόγους
μικροπολιτικών σκοπιμοτήτων παρασύρουν και παρασύρονται σε μηδενιστικές
καταγγελίες, όπως αυτές των τελευταίων ημερών ότι «χάσαμε το όνομα της φέτας»
κ.λ.π.
Δεν
χάσαμε τίποτα. Το όνομα της φέτας είναι απολύτως κατοχυρωμένο στην Ευρωπαϊκή
αγορά, ενώ για τις τρίτες χώρες, στις οποίες μέχρι σήμερα δεν υπήρχε καμία
απολύτως προστασία, δίνουμε μάχη για να βελτιώσουμε το καθεστώς που
κληρονομήσαμε και να κερδίσουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Σε αυτή
την προσπάθεια θέλουμε τη στήριξη των ίδιων των αγροτών και των φορέων τους,
των επιστημόνων, των τεχνοκρατών, των επιχειρηματιών, των πολιτικών δυνάμεων.
Με ανοιχτό μυαλό, χωρίς μικροψυχίες…
Είναι
σαφές ότι η προοπτική του εθνικού μας προϊόντος είναι υψηλή.
Κανένα
άλλο προϊόν δεν μπορεί να έχει αυτά τα μοναδικά χαρακτηριστικά που είναι
απολύτως συνυφασμένα με τη χλωρίδα, το γεωγραφικό ανάγλυφο, την εκτατική
εκτροφή και το κλίμα της χώρας μας.
Συνεπώς
υπάρχει στις ευρωπαϊκές και στις διεθνείς αγορές ένα «πεδίον δόξης λαμπρό» που
περιμένει από εμάς να το κατακτήσουμε.
Αυτός
είναι ο λόγος για τον οποίο στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έχουμε κάνει μια
στρατηγική επιλογή: Να αξιοποιήσουμε κάθε δυνατότητα ώστε ο κλάδος της
αιγοπροβατοτροφίας να ενισχυθεί μέσα από κίνητρα, διευκολύνσεις, στοχευμένες
πολιτικές και «εργαλεία», ώστε να μπορέσει να ξεπεράσει τις δομικές του
αδυναμίες και να αποτελέσει την αιχμή του δόρατος για την παραγωγική
ανασυγκρότηση του πρωτογενούς τομέα της χώρας.
Το
πρώτο βήμα για την υλοποίηση αυτής της στρατηγικής υπήρξε ο νόμος για τις
βοσκήσιμες γαίες, μια μικρή επανάσταση που δεν έγινε απολύτως κατανοητή καθώς,
δυστυχώς, τα αγροτικά θέματα προσελκύουν τα φώτα της δημοσιότητας μόνον όταν
κατεβαίνουν τα τρακτέρ στους δρόμους…
Με μια
κουβέντα, με το νόμο αυτό, δεν λύσαμε απλώς το θέμα της απρόσκοπτης καταβολής
των επιδοτήσεων στους κτηνοτρόφους, αλλά δημιουργήσαμε τις προϋποθέσεις για την
αειφορική διαχείριση και αύξηση της «βοσκοϊκανότητας» των γαιών αυτών .
Τα
δικαιώματα χρήσης βοσκής σε κτηνοτρόφους-κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις θα
στηρίζονται σε εγκεκριμένα διαχειριστικά σχέδια βοσκής τα οποία θα συντάσσονται και θα έχουν ισχύ
από 3 μέχρι 5 έτη και στη συνέχεια θα
αναθεωρούνται, με ευθύνη του Δήμου ή της Περιφερειακής Ενότητας αναλόγως του
χωρικού εύρους της μελετούμενης έκτασης, η δε κατανομή τους θα γίνεται από
αρμόδια Επιτροπή της Περιφερειακής Ενότητας με τη συμμετοχή και εκπροσώπων του
οικείου Δήμου, των κτηνοτροφικών οργανώσεων και της αρμόδιας Δασικής Υπηρεσίας.
Θα
κατανέμουμε αυτές τις εκτάσεις σε επιμέρους λιβαδικές μονάδες, οι οποίες θα
κατανεμηθούν στη συνέχεια στους κτηνοτρόφους, ώστε να εξατομικευτεί η χρήση
τους και να σταματήσει το σημερινό καθεστώς της κοινοχρησίας των βοσκοτόπων που
είναι και η κύρια αιτία της υποβάθμισής τους.
Κάθε
κτηνοτροφική εκμετάλλευση θα έχει τη δική της λιβαδική μονάδα. Θέλουμε να
προσφέρει στα αγροτικά ζώα μια πράσινη και τρυφερή βοσκήσιμη ύλη για το
μεγαλύτερο διάστημα του χρόνου. Είναι αδιανόητο .πάνω από 500 εκατομμύρια ευρώ
το χρόνο να πληρώνουμε για εισαγωγή
σόγιας.
Γι’
αυτό, λοιπόν, θέλω να βάλω στο νου σας
μια μελλοντική εικόνα της αιγοπροβατοτροφίας στην Ήπειρο . Να ασκείται μέσα σε
περισσότερες από 1.000 λιβαδικές μονάδες.
Σε μια
τέτοια περίπτωση θα είναι εύκολη η συνεργασία των κτηνοτρόφων με τη
δημιουργία ομάδων παραγωγών που θα μπορούν όχι μόνο να προβαίνουν από κοινού
στην αγορά των εφοδίων τους, αλλά και να
δημιουργούν σε κατάλληλες θέσεις εντός
των εκτάσεων που τους έχουν χορηγηθεί,
τις βασικές υποδομές, από αλμεκτήρια μέχρι αποθήκες και γιατί όχι και μικρά
τυροκομεία .
Πέραν
αυτού, το επόμενο διάστημα θα μπουν σε εφαρμογή μια σειρά από παρεμβάσεις που
έχουμε σχεδιάσει ειδικά για τον τομέα της αιγοπροβατοτροφίας, αξιοποιώντας κυρίως
πόρους και δυνατότητες του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης.
Αποτυπώθηκε
και η πολιτική μας βούληση για διεύρυνση της συνεργασίας και περαιτέρω αποκέντρωση πόρων και αρμοδιοτήτων στις ελληνικές
Περιφέρειες .
Οι
πόροι που θα εκχωρηθούν ανέρχονται στο 37% του ΠΑΑ 2014-2020, δηλαδή μιλάμε για
1,75 δις που μαζί με τη κρατική συμμετοχή θα ξεπεράσουν τα 2 δις ευρώ .
Ένα μέρος αυτών αφορά την Ήπειρο.
Σύντομα θα ανακοινωθούν συγκεκριμένα μέτρα και δράσεις .
Τα
δυνατά σημεία της
αιγοπροβατοτροφίας είναι πολλά ..στα
αδύνατα θα σταθούμε, που είναι:
- το
Υψηλό κόστος παραγωγής.
-Οι σταβλικές
εγκαταστάσεις (μικρό μέγεθος, πρόχειρα καταλύματα, περιβαλλοντικές
αδειοδοτήσεις)
-Η μείωση
των επιλέξιμων βοσκήσιμων γαιών (Καν.1307/2013)
-η
απουσία βελτιωμένου γενετικού υλικού
-η
εκπαίδευση και η ηλικιακή ανανέωση
-η έλλειψη συνεργατισμού και
-ο
ανταγωνισμός από εισαγόμενα ομοειδή τυροκομικά
προϊόντα χαμηλότερης τιμής .
Το
υψηλότερο ποσοστό του κόστους παραγωγής (76%) καταλαμβάνουν οι ζωοτροφές.
Αναφέρθηκα στις θετικές επιπτώσεις στο κόστος αυτό από τη διαχείριση των βοσκήσιμων γαιών. Όμως
χρειάζεται ταυτόχρονα να γίνει κατανοητό ότι
η τοπική κτηνοτροφία έχει ανάγκη την υποστήριξη της φυτικής παραγωγής
για να είναι βιώσιμη και ανταγωνιστική.
Γι’
αυτό και ζητούμενο για μας είναι η φυτική παραγωγή να εστιαστεί στη παραγωγή
ζωοτροφών από πολυετή ψυχανθή και αγρωστώδη είδη, τα οποία εμφανίζουν υψηλή
παραγωγή και πεπτικότητα, κυρίως στις πεδινές εκτάσεις της Περιφέρειας (π.χ.
κάμπος Φιλιππιάδας) και οι επιδοτήσεις να
συνδέονται άμεσα με την ποσότητα των παραγόμενων ζωοτροφών (παράδειγμα
οι συνδεδεμένες ενισχύσεις).
Απαιτείται
επίσης και η συνεργασία των γεωργών με
τους κτηνοτρόφους, καθώς και με τις επιχειρήσεις μεταποίησης των παραγόμενων
προϊόντων ζωικής προέλευσης ώστε να διασφαλιστούν οι αναγκαίες ποσότητες
ζωοτροφών αλλά και η ποιότητά τους.
Για το
σκοπό αυτό προτείνουμε τη σύσταση νέων
κτηνοτροφικών συνεταιρισμών που θα υιοθετήσουν την επιχειρηματική και
συμβολαιακή κτηνοτροφία.
Επίσης
και η Αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (Α.Π.Ε.) θα
χρησιμοποιηθεί ως μέσο μείωσης κόστους
παραγωγής
Τι έχει
κάνει ως σήμερα το Υπουργείο για τη μείωση του κόστους ;
-
Ψηφίσαμε το Νόμο για τις Βοσκήσιμες
Γαίες (4351/2015). Αναφέρθηκα
προηγούμενα τι διασφαλίζει και πως η
αειφόρος διαχείριση αυτών των εκτάσεων .
-Ψηφίσαμε
το νέο Νόμο περί Συνεταιρισμών (4384/2016) ως το «όχημα» συνεργατισμού στον αγροτικό
χώρο για δημιουργία τοπικών ομάδων
μικρής κλίμακας οικονομίας και κυρίως ως
όχημα ενίσχυσης της διαπραγματευτικής
δύναμης των κτηνοτρόφων.
- Διασφαλίσαμε για πρώτη φορά στον αγροτικό
χώρο αφορολόγητο ποσό στο εισόδημά του, που για τη μέση οικογένεια με 2 παιδιά
φτάνει στα 9.500 ευρώ και μαζί με τις ενισχύσεις που δεν φορολογούνται ξεπερνά τα 11.000 ευρώ
, δηλαδή με τα σημερινά στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Εσόδων το 95% των
κτηνοτρόφων δεν πληρώνει φόρο , ενώ αντίθετα θα πλήρωνε 13% από το πρώτο ευρώ .
-
Φέρνουμε (είναι θέμα ημερών) τη Κάρτα
του αγρότη ως μέσο αύξησης ρευστότητας.
-Ψηφίσαμε
επίσης την εφαρμογή του εργόσημου και
στον αγροτικό χώρο που σημαίνει ότι οι
αλλοδαποί που χρησιμοποιείτε στις μονάδες σας θα δουλεύουν νόμιμα κι
εσείς θα καταχωρείτε στις δαπάνες
σας, το ποσό που καταβάλλετε.
-Τέλος
μέσω
του Μέτρου 16 του ΠΑΑ θα ενισχύσουμε τις
συνεργασίες σας με επιμέρους πριμοδότηση
του κριτηρίου χρήσης ΑΠΕ στα επενδυτικά σχέδια μέσω του ΠΑΑ
Για τις
σταβλικές εγκαταστάσεις αυτήν τη περίοδο
βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις
του Υπουργείου με τη Περιφερειακή
Αυτοδιοίκηση στη κατεύθυνση
τροποποίησης της εγκυκλίου περί
πρόχειρων εγκαταστάσεων, διευκόλυνσης
των αδειοδοτήσεων από τις επιτροπές
σταυλισμού και βελτίωσης – απλούστευσης
των αδειοδοτήσεων, μέσω της μείωσης
της γραφειοκρατίας κλπ.
Πριν τη
λήξη της παράτασης θα έχουμε προχωρήσει στη σχετική νομοθετική ρύθμιση.
Το
πρόβλημα με τις επιλέξιμες για βοσκοτόπους
εκτάσεις στην Ήπειρο έχει αντιμετωπιστεί . Έχουμε ήδη διασφαλίσει τις επιλεξιμότητες που
απαιτούνται από το σχετικό κανονισμό και έχουμε κι ένα απόθεμα γαιών για την
είσοδο νέων κοπαδιών. Εντός των ημερών δημοσιοποιείται η σχετική Υπουργική
Απόφαση .
Σχετικά
με το ζωικό κεφάλαιο το πρόβλημα αφορά όλη τη χώρα. Ιδιαίτερα στην Ήπειρο
παρατηρείται χαμηλή παραγωγικότητα εξαιτίας του φτωχού γενετικού υλικού αλλά
και των φτωχών υποδομών.
Ενεργό
ρόλο για την αντιμετώπιση του προβλήματος θα διαδραματίσει το Κέντρο Γενετικής
Βελτίωσης Ιωαννίνων Ιωαννίνων με την
προώθηση και τη χρήση
τοπικών/προσαρμοσμένων φυλών αιγοπροβάτων ανθεκτικών σε ασθένειες (Άρτας,
Ορεινό Ηπείρου-Μπούτσικο, Κατσικά Ιωαννίνων, Καλαρρύτικο, εγχώρια αίγα) καθώς
και την εφαρμογή σχεδίων γενετικής βελτίωσης.
Θα
υπάρξουν και στο κομμάτι αυτό δράσεις και πρωτοβουλίες από το Υπουργείο, όπως η
σύσταση ομάδας εργασίας για την
γενικότερη αναθεώρηση του νόμου περί κτηνοτροφίας, ο επανακαθορισμός των ομάδων
φυλών που θεωρούνται σπάνιες μέσω αναθεώρησης του ΠΔ 434/1995 και των
κριτηρίων χρηματοδότησής τους μέσω του ΠΑΑ .
Η ηλικιακή αναδιάρθρωση και η εκπαίδευση των
αγροτών είναι στις προτεραιότητες του Υπουργείου μας.
Ήδη
έχει γίνει η προδημοσίευση το μέτρου ένταξης και χρηματοδότησης των νέων
κτηνοτρόφων από το Πρόγραμμα Αγροτικής
Ανάπτυξης 2014-2020 .
Βρισκόμαστε
λίγο πριν την έκδοση των σχετικών
εγκυκλίων για πρόσκληση σε προγράμματα εκπαίδευσης, κατάρτισης και
συμβουλών βάσει των θεματικών ενοτήτων
που θεωρούνται αναγκαίες βάσει τοπικών μελετών. Θα συνεννοηθούμε και γι’ αυτό
με την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση .
Μας
απασχολεί η Ηλικιακή Ανανέωση να συνδεθεί και με την υποχρεωτική μεταβίβαση
των ιστορικών δικαιωμάτων στην νέα γενιά μετά τη συνταξιοδότηση του
κτηνοτρόφου, ή γενικότερα μια πιλοτική εφαρμογή της μη μεταβίβασης δικαιωμάτων πέραν της Περιφέρειας Ηπείρου…
παραμονή δηλαδή των ήδη υπαρχόντων δικαιωμάτων εντός της Περιφέρειας .
Μελετούμε
τη δημιουργία νέων κατευθύνσεων εντός της ΕΠΑΣ Ιωαννίνων όπως π.χ. «διαχείρηση
βοσκήσιμων γαιών» ή ειδικότητας «Αιγοπροβατοτροφίας με έμφαση στους
μετακινούμενους πληθυσμούς» ύστερα από μελέτες αναγκαιότητας (ίσως και ως
προέκταση σχολών μαθητείας).
Προχωρούμε
στη δημιουργία πρότυπων επιδεικτικών εγκαταστάσεων αιγοπροβατοτροφίας/
διδακτικές φάρμες σε συνεργασία με τη Περιφέρειες και με ομάδες παραγωγών, χρησιμοποιώντας
τις εγκαταστάσεις του ΕΛΓΟ ΔΗΜΗΤΡΑ.
Το
κτήμα Κατσικά μπορεί να χρησιμοποιηθεί γι’ αυτό το σκοπό.
Η
κτηνοτροφία για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις ανάγκες της αγοράς πρέπει να
οργανωθεί .
Ο
κλάδος της αιγοπροβατοτροφίας της Ηπείρου, όπως και ο υπόλοιπος κτηνοτροφικός
κλάδος της χώρας, χαρακτηρίζεται από απουσία αναγνωρισμένων οργανώσεων
παραγωγών.
Εμείς
ψηφίσαμε νέο πλαίσιο λειτουργίας των Συνεταιρισμών (4384/2016) Πιστεύουμε ότι
υπηρετεί την εξορθολογισμένη δημιουργία κτηνοτροφικών συνεταιρισμών, ομάδων/ενώσεων παραγωγών.
Στο ΠΑΑ
υπάρχουν μέτρα πολλά που βοηθούν στη σύσταση ομάδων και οργανώσεων παραγωγών, υπάρχουν μέτρα που καλλιεργούν την κουλτούρα
συνεργασίας και θα βοηθήσουν στη
δημιουργία και λειτουργία συνεργατικών δομών, αλλά και μέτρα για Επενδύσεις στη
μεταποίηση/εμπορία και ανάπτυξη γεωργικών προϊόντων»
Στις
απαιτήσεις της αγοράς μπορεί να ανταποκριθεί η
δημιουργία ενός ισχυρού cluster
τυροκόμων της Ηπείρου. Η Περιφέρεια θα μπορούσε να διαδραματίσει ρόλο «διευκολυντή»
σε αυτή τη διαδικασία.
Βοηθητικά
μπορεί να λειτουργήσει η επαναδραστηριοποίηση των κτηνοτροφικών ή τυροκομικών
συλλόγων για την ανάπτυξη των κοινωνικών δομών και δεσμών που ενισχύουν την
κουλτούρα συνεργασίας, αλληλεγγύης και αλληλοϋποστήριξης, καθώς και η σύνδεση
των τοπικών προϊόντων με ευρύτερο πολιτισμικό πλαίσιο
Η Ήπειρος προσφέρει σε όλη την ελληνική αγορά αλλά και στο
εξωτερικό παραδοσιακά προϊόντα με
ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, που διατηρούν την τυπική παραδοσιακή τους γεύση και
την διατροφική τους αξία, έχοντας πάντα ως γνώμονα την ασφάλεια και την υγεία
του καταναλωτή.
Με
πρώτη ύλη το φρέσκο ηπειρωτικό αιγοπρόβειο γάλα και με σεβασμό στην παράδοση,
σήμερα στην Ήπειρο δραστηριοποιούνται τρεις από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες
παραγωγής γάλακτος και τυριών πολλές μικρές και μεσαίες μονάδες μεταποίησης
γάλακτος, προσφέροντας στον καταναλωτή αγνά προϊόντα υψηλής διατροφικής
σημασίας.
Η Ε.Ε.
είναι ελλειμματική σε γαλακτοκομικά προϊόντα που προέρχονται από την
αιγοπροβατοτροφία. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τη δυνατότητα παραγωγής στην
Ήπειρο, παραδοσιακών τοπικών (Π.Ο.Π. / φέτα, Μετσοβόνε, κεφαλογραβιέρα,
γαλοτύρι) και βιολογικών προϊόντων, προσδίδει στον κλάδο της αιγοπροβατοτροφίας
τη δυνατότητα οικονομικής ευρωστίας για περαιτέρω ανάπτυξή του.
Αυτή τη
περίοδο το Υπουργείο βρίσκεται σε μια εγρήγορση που υπηρετεί ένα βασικό αίτημα
του χώρου :
Ξεκάθαροι
κανόνες και διαφάνεια στην
αγορά του γάλακτος και του κρέατος
Επιμέναμε
εδώ και καιρό και επιμένουμε και σήμερα που γίναμε πολλοί, για τα συγκεκριμένα
προϊόντα και ιδιαίτερα τα γαλακτοκομικά, στις συζητήσεις που γίνονται στο πλαίσιο των Συμβουλίων
Υπουργών Γεωργίας, στην υποχρεωτική
αναγραφή της χώρας προέλευσης του γάλακτος.
Είναι
προαιρετική η εφαρμογή του μέτρου, μπορούν να το κάνουν οι βιομήχανοι του χώρου
ως μια ελάχιστη προσφορά στους κτηνοτρόφους αλλά και στους καταναλωτές.
Ξεκινήσαμε
τη διακυβέρνηση της χώρας με όραμα και
σχέδιο . Βρεθήκαμε μπροστά σε μια συμφωνία που η εφαρμογή της διασφάλιζε τη
παραμονή της χώρας μας στην Ε.Ε. ,αλλά είχε επιπτώσεις και στον αγροτικό χώρο .
Δεν
πρέπει όμως να ξεχνάμε δύο πράγματα,
Πρώτον ότι
κάθε χρόνο εισρέουν στον αγροτικό χώρο κοινοτικοί πόροι 3,5 δις (2,5 δις ενισχύσεις και περί το 1 δις για επενδύσεις ) και
δεύτερον
ο αγροτικός χώρος είχε τις μικρότερες απώλειες σε σχέση με τον υπόλοιπο
ελληνικό λαό .
Δεν λέω
ότι τα κάναμε όλα καλά
Υπάρχουν
εκκρεμότητες και προβλήματα και στον αγροτικό χώρο .Έχετε δίκιο για τις
καθυστερήσεις των πληρωμών.
Είναι
όμως η ίδια η αρχιτεκτονική της νέας ΚΑΠ
σε εθνικό επίπεδο που δημιουργεί γραφειοκρατία και καθυστερήσεις .
Παρόλα αυτά, εμείς πήγαμε καλύτερα από πολλές
ευρωπαϊκές χώρες , που και αυτή τη στιγμή δεν έχουν ακόμα πληρώσει τις
ενισχύσεις. Γι’ αυτό και ο Επίτροπος
Γεωργίας, ο Χόγκαν παρέτεινε τις πληρωμές του 2015 μέχρι τις 15
Οκτωβρίου του 2016.
Το
κυριότερο όμως για μας είναι l ότι τηρήθηκαν lόλες οι νόμιμες διαδικασίες, με βάση τον κοινοτικό
κανονισμό, ώστε να αποφευχθούν νέα πρόστιμα και καταλογισμοί που έχουν
εξελιχθεί σε «κατάρα» για τον αγροτικό τομέα.
Το 2015
ήταν η πρώτη χρονιά, μετά από πολλά
χρόνια, που δεν είχαμε το καθιερωμένο πρόστιμο των 320-350 εκατ. ευρώ για τους
βοσκοτόπους.
Οι
διαφοροποιήσεις που παρατηρήθηκαν στις πληρωμές
οφείλονται στις διατάξεις του κανονισμού εφαρμογής της νέας ΚΑΠ, που σε
κάθε περίπτωση, ήταν επιλογή που έγινε
από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και
όχι από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.
Η δική
μας κυβέρνηση μας ήταν υποχρεωμένη, σε
δύσκολες δημοσιονομικά και παραγωγικά συνθήκες, να επιλύσει ταχύτατα, οικονομικά,
διαρθρωτικά και κοινωνικά προβλήματα σε νεκρό χρόνο, υπό την πίεση μάλιστα μιας
συμφωνίας, που απαιτούσε άμεσα δημοσιονομικά μέτρα με επιπτώσεις .
Περάσαμε
τις δύσκολες ημέρες. Ανοίγεται μπροστά μας ένας βατός δρόμος .
Ο
αγροτικός χώρος έχει ήδη μπει σε τροχιά ανάπτυξης , αφού τα στοιχεία του πρώτου
τριμήνου του 2016 δείχνουν ότι η ανοδική πορεία που είχαν το 2015 το εισόδημα
των αγροτών και οι εξαγωγές θα συνεχιστούν και τη φετινή χρονιά» .