Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2015

Η τεχνολογική 'γιάφκα' της Θεσσαλονίκης που εμπιστεύεται η Formula 1

Ένα καλά κρυμμένο μυστικό στο Σχολάρι της Θεσσαλονίκης έγινε γνωστό σε όλες σχεδόν τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες του πλανήτη, ομάδες της Formula1, πολλά βαριά ονόματα από το jet set της αεροδιαστημικής και όχι μόνο
Κι εδώ που τα λέμε, αν κρίνει κανείς από το τί έχει επιτύχει, μέχρι στιγμής, η εταιρεία ΒΕΤΑ CAE SYSTEMS AE –περί ης ο λόγος κι ο αποδιδόμενος συνωμοτικός χαρακτηρισμός- η οποία ασχολείται με την ανάπτυξη εξελιγμένου λογισμικού για εικονικά crash test πάσης φύσεως, το μότο έχει γίνει πράξη και με το παραπάνω. Κι όχι στα στενά όρια της Ελλάδας, αλλά στη διεθνή αρένα, εκεί όπου έχει καταφέρει να αποσπάσει κύρος και σεβασμό.
Δεν είναι δα και λίγο, ανάμεσα στο διεθνές πελατολόγιό σου, να κάνουν… παρέλαση όλες, ανεξαιρέτως, οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες του πλανήτη, σύσσωμες οι ομάδες της απαιτητικής Formula1 και πολλά «βαριά» ονόματα από το Jet set της αεροδιαστημικής, των κατασκευών, της ναυτιλίας, των χημικών, της ενέργειας ή της εμβιομηχανικής και όχι μόνο.
Και να σκεφτείτε ότι στα πρώτα της επιχειρηματικά βήματα η BETA CAE Systems, «είδε» το ελληνικό δημόσιο να την αγνοεί επιδεικτικά, απορρίπτοντας τουλάχιστον τρεις φορές τα αιτήματα στήριξης επιχειρηματικών της σχεδίων, με αποτέλεσμα τα στελέχη της, πλέον, να δηλώνουν πως δεν θα ξαναζητήσουν τη βοήθειά του, για… «όσο έχουμε σώας τας φρένας».
Το κουβάρι των αποκαλύψεων γύρω από αυτή την εξόχως ενδιαφέρουσα –επιτρέψτε μου να έχω αυτή την άποψη- περίπτωση ελληνικής εταιρείας, που, στο μέτρο που της αναλογεί, προσπαθεί να ορθώσει ένα τείχος αναχαίτισης στο εν εξελίξει brain drain αυτής της χώρας, άρχισε να ξετυλίγεται πρόσφατα, στο πλαίσιο ενός συνεδρίου τεχνολογίας και το WE του News247, ήταν εκεί για να σας τις παρουσιάσει.
«Πριν από έξι μήνες το προσωπικό της εταιρείας ήταν 210 άτομα, ενώ σήμερα ανέρχονται σε 240 και όλοι τους είναι επιστήμονες υψηλής κατάρτισης, όπως ηλεκτρολόγοι, μηχανικοί, μηχανολόγοι, πληροφορικάριοι, γενικώς άνθρωποι των θετικών επιστημών, ορισμένοι εκ των οποίων και με διδακτορικά», εξηγεί ο γενικός διευθυντής της εταιρείας κ. Παναγιώτης Κουβράκης, τον οποίο συναντήσαμε σε ένα διάλειμμα του 9ου συνεδρίου καινοτομίας και ανάπτυξης «KA Business» στη Θεσσαλονίκη.
Ο πειρασμός από το ερέθισμα ήταν μεγάλος και το ερώτημα βγήκε αβίαστα: «Προσλήψεις; Να ένα καλό νέο. Με μισθούς νέας Ελλάδας;» τόλμησα να πω. «Στην BETA CAE Systems δεν έχουμε κάνει καμία περικοπή μισθού λόγω της κρίσης και στις προσθήκες προσωπικού που επιχειρούμε, προσλαμβάνουμε με ευρωπαϊκούς μισθούς. Όχι της Ελλάδας που ζούμε, αλλά εκείνης που ονειρευόμαστε…», ήταν η αποστομωτική απάντηση του συνομιλητή μας.
Τί ακριβώς, όμως, κάνουν αυτά τα «μυαλά» στη «γιάφκα» του Σχολαρίου; Όπως αναφέρει  χαρακτηριστικά ο κ. Κουβράκης, το αντικείμενο της BETA CAE Systems είναι να αναπτύσσει εξειδικευμένο λογισμικό που της επιτρέπει να μελετά και να αξιολογεί, μέσα σε ένα εικονικό περιβάλλον, τη σύγκρουση, για παράδειγμα, ενός οχήματος, από το εσωτερικό του και με αυτό τον τρόπο μπορεί να «μεταβεί» σε οποιοδήποτε σημείο του οχήματος, να δει την οποιαδήποτε καταπόνηση, να μετρήσει ενέργειες που σπαταλώνται ή οτιδήποτε άλλο διαθέτει το όχημα και είναι μηχανικό. «Ένα άλλο παράδειγμα πάλι, σε μια άλλη μηχανική εφαρμογή είναι η αεροδυναμική ανάλυση, ενώ αντίστοιχα μπορούμε να δούμε, πάλι σε πραγματικό χρόνο, το κλείσιμο μιας πόρτας ενός οχήματος, που έχει άπειρες λύσεις συστημάτων και προφανώς εκεί μπορούμε να κάνουμε ανάλυση δυναμική, στατική, να δούμε τάσεις, παραμορφώσεις και μια σειρά από άλλες παραμέτρους. Έχουμε, επίσης, τη δυνατότητα να μελετήσουμε μια σύγκρουση πλοίων, κάτι που είναι αδιανόητο να γίνει ποτέ εμβολισμός σε εργαστήριο και προσπαθούμε να δραστηριοποιηθούμε, μεταξύ άλλων, και στον τομέα της εμβιομηχανικής» σημειώνει χαρακτηριστικά ο ίδιος.
 
Πρακτικά με τις λύσεις της ΒΕΤΑ  αυτό που επιτυγχάνεται είναι να μειώνεται δραστικά τόσο το κόστος, όσο και ο χρόνος που απαιτείται να γίνουν οι συγκεκριμένοι έλεγχοι. «Πριν από χρόνια για να κατασκευαστεί ένα όχημα υπήρχε η αρχική σχεδίαση στον υπολογιστή. Εκεί γινόταν το πρωτότυπο και τα διάφορα τεστ. Αν ανέκυπτε οποιοδήποτε πρόβλημα, τότε ξαναγυρνούσαμε στα σχέδια για να το επιλύσουμε. Αυτός ο κύκλος όμως ήταν πανάκριβος. Για ένα φτερό αυτοκινήτου, για παράδειγμα, μπορούσε να φτάσει μέχρι και τα 5 εκατ. Μάρκα. Σήμερα όλα αυτά είναι εικονικά. Πλέον διαθέτοντας το CAD, προετοιμάζουμε τα δεδομένα, πάμε και λύνουμε το πρόβλημα, κάνουμε αξιολόγηση των αποτελεσμάτων και ο κύκλος ολοκληρώνεται, χωρίς στην ουσία να κατασκευάσουμε το πραγματικό αντικείμενο, πιο γρήγορα και οικονομικά» έλεγε νωρίτερα ο ομιλητής, από το βήμα του συνεδρίου.
Μετά από περίπου 16 χρόνια λειτουργίας, ως εταιρείας, οι τεχνολογικές εφαρμογές και το services της BETA CAE Systems χρησιμοποιούνται από περισσότερους από 400 πελάτες σε όλο τον κόσμο (οι εγκατεστημένες άδειες χρήσης των προγραμμάτων της είναι χιλιάδες), πολλοί εκ των οποίων (σ. σ. βλέπε BMW, Mercedes, Rolls Royce, Formula 1 κ.λ.π.), όπως προαναφέρθηκε, είναι παγκόσμιοι κολοσσοί στο είδος τους.

Διαβάστε τη συνέχεια εδώ