·
Τι έπραξε η Κομισιόν - που γνώριζε από το 2013 - για την
ύπαρξη παράνομου λογισμικού σε πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα;
·
Θα αποζημιώσει η VW τα κράτη-μέλη που φορολογούν τα αυτοκίνητα με βάση τις
εκπομπές ρύπων;
·
Ερώτηση Δημήτρη Παπαδημούλη, Στέλιου Κούλογλου (ΣΥΡΙΖΑ)
και Τάκη Χατζηγεωργίου (ΑΚΕΛ) προς την Κομισιόν
Γραπτή ερώτηση
υπέβαλαν οι ευρωβουλευτές της ομάδας της Ευρωπαϊκής Αριστεράς στο Ευρωπαϊκό
Κοινοβούλιο, Δημήτρης Παπαδημούλης, Στέλιος Κούλογλου (ΣΥΡΙΖΑ) και Τάκης Χατζηγεωργίου
(ΑΚΕΛ) στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το μείζον θέμα των τελευταίων ημερών σχετικά
με το σκάνδαλο της VW και τα καινούρια στοιχεία που ήρθαν στο φως της
δημοσιότητας.
Πιο συγκεκριμένα, οι
ευρωβουλευτές της Αριστεράς ζητούν από την Κομισιόν εξηγήσεις σχετικά με την
αποκάλυψη των Financial Times ότι "η ερευνητική υπηρεσία της Κομισιόν
(Joint Research Center) είχε προειδοποιήσει σε έκθεσή της το 2013, ότι τα
"συστήματα αναστολής" (defeat devices) που χρησιμοποιούσε, μεταξύ
άλλων και η VW, θα μπορούσαν να παραποιήσουν τα αποτελέσματα των μετρήσεων
εκπομπών ρύπων" και τη ρωτούν εάν "Είχε
προειδοποιήσει τις αρμόδιες εθνικές αρχές των κρατών-μελών για τις επιπτώσεις
των 'συστημάτων αναστολής' στην αξιοπιστία των μετρήσεων εκπομπών ρύπων των
πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων", και εάν όχι, κατά πόσο "σκοπεύει, έστω και τώρα, να συντονίσει
μια πανευρωπαϊκή, ενδελεχή έρευνα για την πιθανή ύπαρξη παρόμοιων συστημάτων σε
όλα τα αυτοκίνητα στην ευρωπαϊκή αγορά".
Στη συνέχεια της ερώτησής τους οι Δ. Παπαδημούλης, Στ. Κούλογλου και Τ.
Χατζηγεωργίου αφού υπενθυμίζουν ότι "ορισμένες
χώρες της ΕΕ εξαρτούν τη φορολογία των αυτοκινήτων (όπως τα τέλη κυκλοφορίας
στην Ελλάδα) με βάση τις εκπομπές ρύπων ενός αυτοκινήτου", ζητούν από
την Κομισιόν να σχολιάσει κατά πόσο θεωρεί "εύλογες
τις πιθανές απαιτήσεις που μπορούν να έχουν οι αρμόδιες φορολογικές αρχές κάθε
κράτους-μέλους απέναντι στην εταιρεία λόγω απόκρυψης των πραγματικών τιμών
εκπομπών ρύπων".
Καταλήγοντας στην
ερώτησή τους οι ευρωβουλευτές της Αριστεράς ζητούν από την Κομισιόν να
διερευνήσει "τον ρόλο που μπορεί να
διαδραμάτησαν ομάδες πίεσης πολιτικών της Γερμανίας στην παραβλεψη της χρήσης
συστημάτων αναστολής από Γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανιές".
Ακολουθεί η πλήρης ερώτηση:
Σύμφωνα με δημοσίευμα
των FT, η ερευνητική υπηρεσία της Κομισιόν (Joint Research Center) είχε
προειδοποιήσει σε έκθεσή της το 2013, ότι τα "συστήματα αναστολής"
(defeat devices) που χρησιμοποιούσε, μεταξύ άλλων και η VW, θα μπορούσαν να
παραποιήσουν τα αποτελέσματα των μετρήσεων εκπομπών ρύπων.
Με δεδομένο ότι
ορισμένες χώρες της ΕΕ εξαρτούν τη φορολογία των αυτοκινήτων (όπως τα τέλη
κυκλοφορίας στην Ελλάδα) με βάση τις εκπομπές ρύπων ενός αυτοκινήτου,
δημιουργούνται, πλέον, εύλογες απαιτήσεις εκ μέρους των αρμόδιων εθνικών αρχών
έναντι της εταιρείας VW για αποζημιώσεις.
Ερωτάται η Κομισιόν:
- Με ποιον τρόπο θα
διερεύνησει τον ρόλο που μπορεί να διαδραμάτησαν ομάδες πίεσης πολιτικών της
Γερμανίας στην παραβλεψη της χρήσης συστημάτων αναστολής από Γερμανικές
αυτοκινητοβιομηχανιές;
-Είχε προειδοποιήσει
τις αρμόδιες εθνικές αρχές των κρατών-μελών για τις επιπτώσεις των
"συστημάτων αναστολής" στην αξιοπιστία των μετρήσεων εκπομπών ρύπων
των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, και εάν όχι, σκοπεύει, έστω και τώρα, να
συντονίσει μια πανευρωπαϊκή, ενδελεχή έρευνα για την πιθανή ύπαρξη παρόμοιων
συστημάτων σε όλα τα αυτοκίνητα στην ευρωπαϊκή αγορά;
-Θεωρεί εύλογες τις πιθανές απαιτήσεις που μπορούν να έχουν οι αρμόδιες
φορολογικές αρχές κάθε κράτους-μέλους απέναντι στην εταιρεία λόγω απόκρυψης των
πραγματικών τιμών εκπομπών ρύπων;