Δευτέρα 12 Οκτωβρίου 2015

ΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ, Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

Όπως γράφουμε στο αναλυτικό πρόγραμμα της “κοινωνίας αξιών”, η οικονομία είναι κοινωνική επιστήμη και δεν αρκεί η πρακτική αριθμητική για να δώσει απαντήσεις στα
ζητήματα της κοινωνικής ευημερίας που έχει ως σκοπό σε μία δημοκρατία η λειτουργία της οικονομίας.
‘Όμως η πρακτική αριθμητική και η τιμιότητα είναι οπωσδήποτε δύο από τα σημαντικά στοιχεία πάνω στα οποία εδράζεται.
Εάν δεν υπολογίσεις μεγέθη και δεν κάνεις τις αριθμητικές πράξεις με τιμιότητα, τότε δεν μιλάμε για οικονομία αλλά για "καιροσκοπικό γερουλάνο"!

Δυστυχώς αυτό κάνει σήμερα η κυβέρνηση με το ασφαλιστικό, και κάποια νεόκοπα κόμματα του κοινοβουλίου, που λειτουργούν ως “λαγός” της κυβέρνησης. Προβάλλουν ασύστολα επιφανειακές “θέσεις-πυροτεχνήματα”, χωρίς να πάρουν χαρτί και μολύβι και με καταφανή έλλειψη τιμιότητας, αφού αποκρύπτουν νούμερα!
Και για να γίνουμε συγκεκριμένοι, η “κοινωνία αξιών" υποστηρίζει την λειτουργία ενός μικτού, αναδιανεμητικού και κεφαλαιοποιητικού συστήματος (κύριας/ αναδιανεμητικής και επικουρικής/κεφαλαιοποιητικής ασφάλισης). Ειδικότερα παραθέτουμε και αναλύουμε τους αριθμούς!
1. Σύνολο συνταξιούχων: 2.656.000, έλαβαν το 2015, συνολικά 28,5 δις,
2. Μέσος όρος περίπου 900 ευρώ ανά άτομο.
2. Τα έσοδα του κράτους σε σχέση με αυτούς είναι:
- Φορολογία εισοδήματος με μέσο όρο 23% : 7 δις περίπου
- Εργοδοτικές εισφορές: 11,5 δις
- Συνεπώς το ποσό επιβάρυνσης του κράτος στις συντάξεις: 10 δις.
- Σε αυτά δεν συνυπολογίζουμε το οφέλη που προκύπτουν από την κατανάλωση, την λειτουργία της οικονομίας και το ΦΠΑ που επανεισάγεται στα ταμεία του κράτους.
- Εάν θεωρήσουμε λογικά ότι το 70% των συντάξεων αναλίσκεται σε αγαθά και υπηρεσίες που περιέχουν ΦΠΑ (ή κάποια έμμεση φορολόγηση), τότε το συνολικό ποσό που επανεισάγεται στα ταμεία του κράτους είναι περίπου 30%Χ7 δις = 2,3 περίπου δις Χ 23% (ΦΠΑ)=0,5 δις περίπου.

- Σύνολο εσόδων για το κράτος: από οιασδήποτε μορφής εισπραττομένου φόρου: 7+0,6=7,6 δις.
- Σύνολο εσόδων από εργοδοτικές εισφορές + φορολογία: 11,5+7,6=19,1 δις περίπου.
3. Συνεπώς η πραγματική ενίσχυση από το κράτος είναι περίπου 9,6 δις.
4. Για να μειωθεί αυτό το ποσό χωρίς να επηρεασθούν τα έσοδα του κράτους και η λειτουργία της οικονομίας που είναι το ζητούμενο, (δεν υπολογίσαμε στα έσοδα του κράτους τη φορολογία που προκύπτει από τα έσοδα των εταιρειών και υπηρεσιών που υποστήριξαν την κατανάλωση, τις υπηρεσίες και την ανάγκη διαβίωσης των συνταξιούχων), θα πρέπει να αυξάνεται η δυνατότητα αυτοχρηματοδότησης του ασφαλιστικού συστήματος (+κεφαλαιοποιητική λειτουργία). Αυτό μπορεί να γίνει με τους παρακάτω τρόπους:
- Αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών (θα είναι λάθος γενικευμένα, γιατί το μέτρο επηρεάζει όλη την επιχειρηματικότητα και την αγορά εργασίας εις βάρος του παραγωγικού τομέα της χώρας και των σημερινών εργαζομένων. Όμως στα πλαίσια του κεφαλαιοποιητικού συστήματος επικουρικής ασφάλισης, θα μπορούσε ο εργαζόμενος να επιλέξει να πληρώνει παραπάνω εισφορές, εφόσον το σύστημα θα εγγυάται με αξιοπιστία ότι θα λάβει περισσότερα!).
- Κλιμακωτή αύξηση της φορολόγησης των συντάξεων. Είναι ένα μέτρο που θα μπορούσε να υιοθετηθεί. Ερωτηματικό είναι αν και συνταγματικά μπορεί να υποστηριχθεί. Σε κάθε περίπτωση, δημιουργεί σημαντικά ζητήματα στην ισότητα των πολιτών και την κοινωνική δικαιοσύνη.
- Να γίνεται καλή επένδυση των αποθεματικών των ταμείων και των εισφορών που κατατίθενται στα ταμεία ( και επικουρικών). Για να δημιουργηθεί ένα αρχικό κεφάλαιο θα μπορούσε να αξιοποιηθεί το Ταμείο Αλληλεγγύης Γενεών που έχει δημιουργηθεί (το έχουν αδειάσει σήμερα) και να ανασταλεί η καταβολή εφάπαξ σε όσους απέρχονται για 5-8 χρόνια ή να αποδοθεί με καταβολή ομολόγων 5ετους - 8ετούς διάρκειας και πάνω. Στη λογική αυτή, εάν ολοκληρωθεί η τιτλοποίηση της περιουσίας του δημοσίου, να δίνονται και ανάλογοι τίτλοι σε όσους εκ των δικαιούχων το επιθυμούν.
- Σταδιακά ανερχομένου του ποσού των αποθεματικών των επικουρικών ταμείων, να μειώνεται αντίστοιχα και η συμμετοχή του κράτους (αναδιανεμητική-ανταποδοτική λειτουργία).
5. Επίσης θα πρέπει να διορθωθούν τα θέματα πρόωρων συντάξεων, χαριστικών διατάξεων , ψεύτικων συντάξεων και ψεύτικων προνοιακών επιδομάτων.
6. Η ενοποίηση ασφαλιστικών οργανισμών και συναφών επικουρικών ταμείων, μπορεί επίσης να επιφέρει σημαντική εξοικονόμηση πόρων.
- Συνολικά υπολογίζουμε ότι μπορεί να εξοικονομηθεί 1 περίπου δις από το ξεκαθάρισμα των καταχρηστικών πολλαπλών συντάξεων, των ψεύτικων, των χαριστικών διατάξεων, των πρόωρων συντάξεων και των αδικαιολόγητων προνοιακών επιδομάτων.
- Επί πλέον 0.5 δις μπορούν να προκύψουν από την ενοποίηση ταμείων και τον εξορθολογισμό των λειτουργιών τους.
- Επίσης 1 περίπου δις μπορεί να συγκεντρωθεί από την εισφοροδιαφυγή, τη μαύρη εργασία και την φορολόγηση των εισοδημάτων της που δεν φορολογούνται.
7. Σύνολο εξοικονόμησης που μπορεί να προκύψει από τον έλεγχο και τον εξορθολογισμό: 2,5-4 δις.
8. Δεν υπολογίσαμε καθόλου την εξοικονόμηση από τον εξορθολογισμό που μπορεί να προκύψει από την μικτή ασφαλιστική κάλυψη υγείας!(θα αναλύσουμε αργότερα τη πρόταση μας).
8. Συνεπώς, πολύ περισσότερα από την επιχειρούμενη λαϊκίστικη οριζόντια και άδικη επιδρομή σε όσους πραγματικά δούλεψαν επί 35 χρόνια και πάνω και πραγματικά προσέφεραν με την εργασία τους στη ζωή όλων μας.

Το σημαντικότερο είναι ότι με την παραπάνω πρόταση, θα δημιουργηθεί ένα βιώσιμο ασφαλιστικό σύστημα! Οι ρυθμίσεις που δρομολογούνται από τη κυβέρνηση δεν θα καταφέρουν να το κάνουν βιώσιμο, αφού συντηρούν τα ψέματα, τις αδικίες, τους μεγάλους αριθμούς χαριστικών ρυθμίσεων, τις πελατειακές σχέσεις, την εισφοροδιαφυγή και τη μαύρη εργασία, αλλά κυρίως, ένα απαρχαιωμένο και διεφθαρμένο συνολικά σύστημα!

ΤΟΜΕΑΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟΥ ''κοινωνία αξιών''
επικοινωνία: koinoniaaxion@gmail.com