Ανθρωπολόγοι και βιολόγοι ένωσαν τις δυνάμεις τους για να αποφανθούν την προέλευση των παραμυθιών και εστίασαν τη προσοχή τους στις
παραλλαγές που μεταφέρονται από τον ένα πολιτισμό στον άλλο.Η Χιονάτη και οι επτά νάνοι, η Σταχτοπούτα αλλά κυρίως η Κοκκινοσκουφίτσα και άλλοι παιδικοί ήρωες πρωταγωνίστησαν και τράβηξαν τα βλέμματα των επιστημόνων επάνω τους. Το συμπέρασμα που προέκυψε από τη χρονοβόρα διαδικασία είναι ότι το κάθε τμήμα της πλοκής προέρχεται από έναν ενιαίο, κοινό απόγονο.
Κοκκινοσκουφίτσα ετών 2.600!
Ο Dr Jamie Tehrani, πολιτισμιολόγoς – ανθρωπολόγος στο πανεπιστήμιο Durham και η ομάδα του εξέτασαν προσεκτικά 35 εκδοχές της γνωστής σε μικρούς και μεγάλους Κοκκινοσκουφίτσας.
Η ευρωπαϊκή διήγηση παρουσιάζει την ιστορία ενός μικρού κοριτσιού, που ο κακός λύκος μεταμφιεσμένος ως τη αγαπημένη της γιαγιούλα, προσπαθεί να της κάνει κακό. Η κινέζικη πάλι αντικαθιστά το επικίνδυνο ζώο σε πελώρια και πανούργα τίγρη. Στο Ιράν εξαιτίας θρησκευτικών προκαταλήψεων στην υπόθεση πρωταγωνιστεί αγόρι.
Αντίθετα λοιπόν με την άποψη ότι το παραμύθι, που συνοδεύει τους μικρούς φίλους σε όλα τα παιδικά τους γεύματα, παρουσιάστηκε τον 17 αιώνα, ο Dr Tehrani υποστηρίζει ακράδαντα ότι όλες αυτές οι αλλοιώσεις έχουν έναν κοινό πρόγονο άνω 2 600 ετών.
“Με τη πάροδο του χρόνου τα πασίγνωστα και λατρεμένα παραμύθια έχουν εξελιχθεί όπως ακριβώς ένας ανθρώπινος οργανισμός. Η παλαιότερη ιστορία που ανακαλύψαμε αφορά ένα μύθο του Αισώπου που χρονολογείται το 6 π.Χ. αιώνα. Είμαστε σίγουροι πως κάπου εκεί βρίσκεται και ο εν λόγο πρόγονος, ο οποίος πηγάζει από την υπόθεση: “Ο Λύκος και τα παιδιά”.
Σύμφωνα με την έρευνα, λοιπόν, ο προπάππος της Κοκκινοσκουφίτσας- όπως και όλων σχεδών των παραμυθιών- ήταν ο Αίσωπος!
Σύμφωνα με την έρευνα, λοιπόν, ο προπάππος της Κοκκινοσκουφίτσας- όπως και όλων σχεδών των παραμυθιών- ήταν ο Αίσωπος!
Ποιος ήταν ο Αίσωπος.
Ο Αίσωπος ήταν αρχαίος Έλληνας μυθοποιός, κορυφαίος της “διδακτικής μυθολογίας”. Τα στοιχεία που υπάρχουν για τη ζωή του δεν είναι συγκεκριμένα και γι αυτό από πολλούς αμφισβητείται ακόμη η ύπαρξή του. Οι μύθοι του ήταν πάντα προφορικοί, με συνέπεια να μην έχει σωθεί ούτε μία γραπτή καταγραφή τους!
Η δράση του τοποθετείται τον 6ο αιώνα π.Χ. και κατά πάσα πιθανότητα γεννήθηκε από οικογένεια δούλων, το 625 π.Χ. στη Φρυγία. Ο θάνατός του πιθανολογείται πως έγινε στους Δελφούς, όταν το 560 π.Χ. τον έστειλε εκεί ο βασιλιάς Κροίσος γα να λάβει χρησμό από το μαντείο. Κατηγορήθηκε για ιεροσυλία, καταδικάστηκε σε θάνατο και γκρεμίστηκε από τη κορφή του Παρνασσού!!
Αποθηκευμένα στους εγκεφάλους μας, τα παραμύθια!
Ο καθηγητής γερμανικών στο πανεπιστήμιο της Μινεσότα Tzak Zipes, ο οποίος έχει αφιερώσει ένα μεγάλο τμήμα της ζωής του αναζητώντας την προέλευση των παραμυθιών που γοητεύουν όλα τα παιδάκια ανεξαρτήτου ηλικίας, θρησκείας, καταγωγής μιλά για την εξαιρετική ποιότητα της έρευνας αυτής:
Ο Αίσωπος ήταν αρχαίος Έλληνας μυθοποιός, κορυφαίος της “διδακτικής μυθολογίας”. Τα στοιχεία που υπάρχουν για τη ζωή του δεν είναι συγκεκριμένα και γι αυτό από πολλούς αμφισβητείται ακόμη η ύπαρξή του. Οι μύθοι του ήταν πάντα προφορικοί, με συνέπεια να μην έχει σωθεί ούτε μία γραπτή καταγραφή τους!
Η δράση του τοποθετείται τον 6ο αιώνα π.Χ. και κατά πάσα πιθανότητα γεννήθηκε από οικογένεια δούλων, το 625 π.Χ. στη Φρυγία. Ο θάνατός του πιθανολογείται πως έγινε στους Δελφούς, όταν το 560 π.Χ. τον έστειλε εκεί ο βασιλιάς Κροίσος γα να λάβει χρησμό από το μαντείο. Κατηγορήθηκε για ιεροσυλία, καταδικάστηκε σε θάνατο και γκρεμίστηκε από τη κορφή του Παρνασσού!!
Αποθηκευμένα στους εγκεφάλους μας, τα παραμύθια!
Ο καθηγητής γερμανικών στο πανεπιστήμιο της Μινεσότα Tzak Zipes, ο οποίος έχει αφιερώσει ένα μεγάλο τμήμα της ζωής του αναζητώντας την προέλευση των παραμυθιών που γοητεύουν όλα τα παιδάκια ανεξαρτήτου ηλικίας, θρησκείας, καταγωγής μιλά για την εξαιρετική ποιότητα της έρευνας αυτής:
“Θεωρώ πως όλες οι ιστορίες αυτές μπορούν να βοηθήσουν τους γονείς να εξηγήσουν με κατανοητό τρόπο το κίνδυνο και τις βίαιες πράξεις που ολοένα και αυξάνονται. Είναι σαφές πως η προσαρμογή τους έχει άμεση σχέση με το περιβάλλον μας . Για το λόγο αυτό όλες οι πληροφορίες μεταφέρονται από γενιά σε γενιά και αποθηκεύονται στους εγκεφάλους. Με αυτόν τον τρόπο οι μύθοι του Αισώπου, έχουν “ταξιδέψει” σε όλον τον κόσμο και προσαρμοσμένοι στην σύγχρονη εποχή, είναι ακόμα και σήμερα ανάμεσά μας!”
http://www.ethnikosmaxitis.gr/