Η κοινωνία χρειάζεται να προωθεί τους παράγοντες για την ανάπτυξη πολιτικών και πρακτικών σχεδίων, για την συνολική και ατομική ψυχική υγεία, με τον έγκαιρο εντοπισμό των προβλημάτων και την άμεση θεραπευτική παρέμβαση. Με στόχο την μείωση της συχνότητας εμφάνισης των ψυχικών διαταραχών, συνυπολογίζοντας και τις αυτοκτονίες.
Πώς βιώνουν την όλη κατάσταση τα ίδια τα παιδιά προσφύγων και μεταναστών;
Τότε οι δάσκαλοι έδερναν. Οι μαθητές βίωναν τον φόβο του δασκάλου, τον φόβο τιμωρίας. Οι δάσκαλοι είχαν τον χάρακα που τον χρησιμοποιούσαν σαν βέργα. Εκτός από τον πόνο, γινόσουν και ρεζίλι στα μάτια των συμμαθητών και ιδίως απέναντι στο άλλο φύλο. Στο σχετικό μυθιστόρημα του Κονδυλάκη, ο πατέρα του Μανωλιού λέει στον δάσκαλο΄΄δείρτον όσο θέλεις, μόνο μη του σπάσεις τα κόκκαλα΄΄. Σήμερα πήγαμε βέβαια στο άλλο άκρο.
Εγώ καθημερινά ξυπνούσα με ένα βάρους στην ψυχή, ένα πλάκωμα, σαν να με πλάκωνε μια μαρμάρινη πλάκα. Όταν πλησίαζε το μεσημέρι το πλάκωμα ελαττώνονταν προοδευτικά γιατί πλησίαζε το σχόλασμα και με το χτύπημα του κουδουνιού έφευγε τελείως. Επέστρεφα σπίτι ξαλαφρωμένος και χαρούμενος. Όσο όμως ο ήλιος έγερνε προς την δύση, η πλάκα ξαναεμφανιζόταν και το πλάκωμα πάλι μεγάλωνε.
Πολλές φορές θα του χρειαστούν ειδικές βασικές γνώσεις και συνεργασία με ειδικούς για το κάθε συγκεκριμένο θέμα. Πχ για ένα παιδί με σακχαρώδη διαβήτη, για ένα παιδί με επιληψία, παιδί με μεσογειακή αναιμία, με μη αναγνωρισμένη από τους γονείς μυωπία, με οδοντιατρικά προβλήματα, με τικ, με κεκεδισμό, με ψυχονοητική ανωριμότητα, με κατάθλιψη , με ψύχωση, παιδιά με διάσπαση προσοχής, με διαταραχή διαγωγής, με βαθμό νοητικής υστέρησης, με σύνδρομα Άσμπερκερ και γενικά με ιατροπαιδαγωγικά θέματα.
Βέβαια, ο δάσκαλος δεν μπορεί να είναι γνώστης αυτών των θεμάτων. Και η ημιμάθεια είναι χειρότερη της αμάθειας. Αρκεί όμως απλώς να τα έχει υπ΄ όψιν του έστω και στοιχειωδώς, έστω και σαν αναφορά. Στην πράξη να μπορεί να διακρίνει αν ένας μαθητής του διαφέρει από τα άλλα παιδιά, ότι έχει κάποιο πρόβλημα και έτσι ότι χρειάζεται άμεσα ή δυνητικά βοήθεια. Με λεπτότητα και πολλή προσοχή. Να μην ξεχνούμε και το στίγμα και ΄΄την λέξη που δεν λες΄΄. Αυτό ξεπερνιέται όχι εύκολα όμως. Επιτυγχάνεται με την Αγωγή και ευαισθητοποίηση της κοινότητας στα θέματα υγείας και ψυχικής υγείας. Σημαντική πρόοδος συντελείται με τους δασκάλους ειδικής αγωγής.
Όμως ο δάσκαλος μπορεί να έχει και ο ίδιος ψυχολογικά, προσωπικά, οικογενειακά κλπ προβλήματα και μια δομή προσωπικότητας με όλα τα θετικά αλλά και τα αρνητικά στοιχεία, όπως συμβαίνει άλλωστε λίγο – πολύ σε όλους μας. Χρειάζεται όμως να επισημανθεί η υποχρέωσή του να προσπαθεί να γνωρίσει τον εαυτό του και να του δοθεί η δυνατότητα να μπορεί να αναγνωρίζει και να διαχειρίζεται τα δικά του προβλήματα, ώστε μετά να μπορεί να ασχοληθεί και να σκύψει και στα προβλήματα των μαθητών του.
Μια δασκάλα της πρώτης τάξης στην Αλεξανδρούπολη. Στην γιορτή της μητέρας, αυτή κράτησε τα παιδιά στην τάξη και τους μίλησε για την γιορτή της μαμάς. Αλλά και για την μεγάλη μητέρα την Παναγία. Και κατέληξε. ΄΄Αν παιδιά μου πεθάνει η μητέρα σας, μην φοβάστε, υπάρχει η μεγάλη μας μητέρα, η Παναγία μας΄΄.
Ο Κλώντ Μπερνάρντ, θεωρούμενος ως πατέρας της σύγχρονης ιατρικής, έλεγε στους γιατρούς του: Όταν προσέρχεστε στην Κλινική και το Εργαστήριο, στον προθάλαμο αφήστε το καπέλο σας, την παρντεσού σας, την ομπρέλα σας, τα προσωπικά σας προβλήματα και βάλτε την ποδιά σας. Όταν τελειώσετε την εργασία σας και θα αποχωρήσετε, κρεμάστε την ποδιά σας, φορέστε την παρντεσού σας, πάρτε την ομπρέλα σας, το καπέλο σας και αφήστε στην κρεμάστρα τα προβλήματα των ασθενών σας. Και ... μην ξεχάσετε. Να πάρετε μαζί σας τα δικά σας προσωπικά προβλήματα.
Ο γονιός χρειάζεται να υπερασπίζεται το παιδί του στο δίκαιο του απέναντι σε τρίτους, αλλά κατ΄ ιδίαν τονίζει και τα σημεία που το παιδί ήταν λάθος και χρειάζεται να επανορθώσει και να διδαχθεί από τα λάθη του.
Ένας γονιός χαίρεται και καμαρώνει το παιδί, όταν όλα πάνε κατ΄ ευχήν. Και βέβαια, σε περίπτωση παθολογικών καταστάσεων που είναι βαρύ φορτίο για τους γονείς, υπάρχει αριθμός γονιών που δεν θέλει να αποδεχθεί ότι το ΄΄κύτταρό΄΄ τους είναι προβληματικό. Αυτοί κάνουν άρνηση στην ύπαρξη των παθολογικών στοιχείων, ενώ βαθιά μέσα τους το γνωρίζουν. Όμως ρίχνουν στάχτη στα μάτια τους και ουσιαστικά υπερεξιδανικεύουν το παιδί τους.
Παράδειγμα 1ο Ψυχολόγος παραπέμπει τον μη συνεργάσιμο πατέρα ενός παιδιού με νοητικά και άλλα προβλήματα που θεραπευτικά έβλεπε εκείνη. Στην συνεδρία παραπομπής, ο πατέρας ήταν γεμάτος θυμό για την ψυχολόγο, που την κατηγόρησε ως ακατάλληλη και άσχετη, αφού του είπε ότι ο δικός του ο γιος είναι καθυστερημένος. Στην διερεύνηση που ακολούθησε φάνηκε ότι έκανε πλήρη άρνηση της εμφανούς παθολογικής κατάστασης. Πλήρη άρνηση της πραγματικότητας. Μάλιστα φιλοδοξία του ήταν ο γιος του να σπουδάσει στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο, όπως ο ίδιος !
Παράδειγμα 2ο Μητέρα παιδιού με οριακή νοημοσύνη και γενικευμένη σπαστικότητα, είναι θανατερά θυμωμένη με τους θεράποντες γιατρούς, που άκουσον – άκουσον στην Γνωμάτευση που ζήτησε η ίδια για την Υγειονομική Επιτροπή, έβγαλαν το παιδί της σπαστικό !
Παράδειγμα 3ο Καθηγήτρια κάλεσε ιδιαιτέρως και διακριτικά πατέρα κοριτσιού 14 ετών. Του ανέφερε ότι έξω από το σχολείο η κόρη συναντιόταν με ύποπτους νεαρούς. Θύμωσε και μάλιστα άγρια ο πατέρας και της είπε με υποτιμητικό ύφος ότι έχει εμπιστοσύνη στο παιδί του και αυτή να μην ανακατεύεται. Ήταν τόσο άγριος που η νεαρή καθηγήτρια αποφάσισε να μην ξαναασχοληθεί με την περίπτωση και ανάλογες τέτοιες υποθέσεις. Μετά από ένα χρόνο το κορίτσι πέθανε από ναρκωτικά. Ο πατέρας συνάντησε την καθηγήτρια και της είπε συντετριμμένος ότι αν την είχε ακούσει, σήμερα ίσως μπορούσε να ζούσε το παιδί του.
Υπάρχουν γονείς που μπορεί μετά το σοκ να δουν την πραγματικότητα και να αναζητηθούν λύσεις. Μπορεί όμως ένας γονιός να αντιδράσει θυμωδώς και να φθάσει μέχρι και την απειλή μήνυσης. Όμως αν η προσωπικότητα και η προσφορά του δασκάλου είναι ισχυρά, μπορεί να αρχίσει να αποδέχεται πράγματα και να επιζητεί βοήθεια για λύσεις.
Ο Σύλλογος γονέων και κηδεμόνων, ανάλογα με τις προσωπικότητες των μετεχόντων γονιών, μπορεί να έχει συγκρουσιακή ή ομαλή και αποδοτική συνεργασία δασκάλου γονιού. Όπως ο δάσκαλος έτσι και οι εκπρόσωποι των γονιών των παιδιών, χρειάζονται να αναπτύσσουν και να εκφράζουν καλή θέληση και να επιζητούν μέσω αυτών να γίνεται αγωγή υγείας γι΄ αυτούς και για τα παιδιά. Ο σύλλογος γονέων και κηδεμόνων, μπορεί να είναι στην θετική του έκφραση συμπαραστάτης και του γονιού και του δασκάλου στην υπόθεση του παιδιού.