Συνήθως όταν ακούμε αρχαίο θέατρο στο νου μας έρχεται κάτι περίοπτο και σπουδαίο. Σκεφτόμαστε αυτονόητα τα μεγάλα επικά θέατρα, την Επίδαυρο και τη Δωδώνη. Αυτό είναι ένα μόνο μέρος της εικόνας. Στη χώρα μας υπάρχουν 125 αρχαία θέατρα, τα οποία δε θα γνωρίζαμε και ίσως δε θα είχαν έρθει ποτέ στο φως αν το Διάζωμα, και η επιμονή του Σταύρου Μπένου δεν τα είχαν φέρει στην επιφάνεια και δεν τα διέσωζαν.
Το Διάζωμα από το 2008 που ιδρύθηκε και μετά από δέκα ολόκληρα χρόνια εργασίας που προηγήθηκαν κατάρτισε το πρώτο «κτηματολόγιο» των θεάτρων, ένα «θεατρολόγιο» το οποίο μπορείτε να δείτε στο Πανόραμα των θεάτρων στο site του Διαζώματος και να πάρετε κάθε σχετική πληροφορία, για την κατάσταση και την φάση αποκατάστασης στην οποία βρίσκεται. Με τον Σταύρο Μπένο συναντηθήκαμε για να μας μιλήσει για την αξία αυτών των «Μικρών Κοχυλιών» όπως τα αποκαλεί που πολλά από αυτά σαν από θαύμα, φανερώνονται σε μια απομακρυσμένη, ίσως «ασυνάρτητη» επαρχία και περιοχή.
«Αυτά τα δέκα θέατρα δεν τα ξέραμε», λέει ο Σταύρος Μπένος, «γιατί πολλά από αυτά δε ήταν στο φως. Αποστολή του Διαζώματος δεν είναι ο κόσμος των γνωστών μνημείων, αλλά των άγνωστων. Που πρέπει να γίνει γνωστός. Γιατί στα μνημεία δεν υπάρχουν αξιολογήσεις. Δεν υπάρχουν περίοπτα θέατρα, είναι όλα σημαντικά. Στο Διάζωμα λοιπόν θέλουμε να έχουμε μια δουλειά ολιστική στο κομμάτι της κληρονομιάς μας που είναι αθέατο> Θέλουμε να το βγάλουμε στο φως και είναι συγκλονιστική η συμμετοχή όλων των δυνάμεων που συμμετέχουν στο Διάζωμα.
Το δικό μου δόγμα είναι ότι πας από την μεγάλη εικόνα στη μικρή. Έτσι, πρώτα φτιάξαμε το πανόραμα, καταγράψαμε τα θέατρα και μετά αρχίσαμε να ασχολούμαστε με το καθένα ξεχωριστά. Αυτά τα δέκα θέατρα τα διαλέξαμε γιατί έχουν όλα την ταυτότητα του σχετικού ίσως και του τελείως άγνωστου. Είναι και μια γεωγραφική κατανομή γιατί βρίσκονται σε όλη τη χώρα. Ξεκινάμε από την Κρήτη και φτάνουμε στη Θράκη».
Διαβάστε τη συνέχεια εδώ