Τρίτη 2 Αυγούστου 2016

Η «Σάλπιγξ Ελληνική» και ο «κοινός» επαναστατικός στόχος του 1821

Η πρώτη έντυπη εφημερίδα της Επανάστασης του 1821 είναι από εκείνα τα ιστορικά σημεία που περιέχουν την άγνωστη ιστορία των δυο αντίθετων επαναστατικών τάσεων. Εκείνων
που συγκρούστηκαν το 1823-25 στους λεγόμενους “εμφύλιους”.
Η εφημερίδα “Σάλπιγξ Ελληνική” εκδόθηκε την 1η Αυγούστου 1821 από τον κληρικό Θεόκλητο Φαρμακίδη. Την μικρή τυπογραφική μηχανή είχε φέρει μαζί του ο αδελφός του αρχηγού της Επανάστασης, ο Δημήτριος Υψηλάντης. Ελάχιστα φύλλα εκδόθηκαν και η εφημερίδα διέκοψε την λειτουργία της. Αιτία ήταν η παραίτηση του Θ. Φαρμακίδη, ο οποίος “αρνήθηκε να ενδώση εις το δεσποτικόν μέσον της προεξετάσεως”. Τι είχε συμβεί;
d.ypsilantis
Δημήτριος Υψηλάντης. Ο «πληρεξούσιος του Γ. Επιτρόπου της Αρχής» παρακάμφηκε από αμφότερες τις επαναστατικές τάσεις
Ο Δημήτριος Υψηλάντης έφτασε στην Πελοπόννησο ως “Πληρεξούσιος του Γενικού Επιτρόπου της Αρχής”, δηλαδή του Αλέξανδρου Υψηλάντη. Ο “Γ. Επίτροπος της Αρχής” είχε ανακοινωθεί ως αρχηγός της Επανάστασης τους πρώτους μήνες του 1820, ύστερα από διαβουλεύσεις στην Αγ. Πετρούπολη τις οποίες αγνοούμε. Από εκείνα όμως που γνωρίζουμε, προκύπτει ότι η άμεσα εμφανιζόμενη αντίδραση εναντίον του Υψηλάντη προέκυψε από εκείνους που υποκριτικά υποστήριζαν την αρχηγία του Ι. Καποδίστρια. Το θέμα είναι σκοτεινό για μας, γιατί αφορά στην ταυτότητα της Φιλικής Εταιρείας, η οποία, αν και άγνωστη ως προς τους ιδρυτές και τους στόχους, μπορεί με βεβαιότητα να αποσυνδεθεί πλήρως από την ομάδα της Οδησσού (ουδείς από τους φερόμενους ως “δράστες” ίδρυσε την Εταιρεία).
Τα σκόρπια στοιχεία της προεπαναστατικής περιόδου σε συνδυασμό με όσα καθαρότερα φάνηκαν μετά την είσοδο του Αλ. Υψηλάντη στην Μολδαβία δείχνουν ότι εντός του επαναστατικού φορέα που είναι γνωστός ως “Φιλική Εταιρεία” υπήρχαν δυο τάσεις που ήταν αδύνατον να συνυπάρξουν: η εθνική και η υπερεθνική. Ενώ η Εταιρεία φαίνεται να ανήκει τυπικά στην πρώτη, ένα σωρό στοιχεία και η προϊστορία από το 1785 τουλάχιστον, φανερώνουν ότι την Επανάσταση επιδιώκει σταθερά η υπερεθνική πλευρά, η οποία το 1814 (ήττα του Ναπολέοντα), αναγκάζεται να μεταμορφώσει τον στόχο της και να τον συσκευάσει σε μια ελληνόφωνη Εταιρεία. Έτσι, τον Κωνσταντίνο Υψηλάντη, τον Αλέξανδρο Μαυροκορδάτο (φιραρή) και τον Ι. Καποδίστρια θα επικαλύψουν ο Σκουφάς, ο Τσακάλωφ, οι αδελφοί Σέκερη, ο Λεβέντης, ο Αναγνωστόπουλος, ο Ξάνθος, ο Δικαίος. Η μάχη εθνικής και υπερεθνικής τάσης θα κορυφωθεί, όταν στο εδαφικό αποτέλεσμα της Επανάστασης κρίνεται βέβαια η Πελοπόννησος και πιθανή η Στερεά. Τότε θα δράσουν τα βρετανικά δάνεια και η πλευρά Μαυροκορδάτου, Κουντουριώτη, Τρικούπη, Φαρμακίδη, Πολυζωίδη θα επιτεθεί στην πλευρά Κολοκοτρώνη, Καραϊσκάκη, Ανδρούτσου, Νικηταρά, Μπουμπουλίνας.
Πού βρίσκεται τότε ο Δ. Υψηλάντης; Βρίσκεται φαινομενικά σε μια ενδιάμεση τάση που υποστηρίζει την “γαλλική λύση”, έναντι της “αγγλικής” και “ρωσικής” που συγκρούονται. Πώς βρέθηκε εκεί; Από την πρώτη στιγμή που πάτησε στην Πελοπόννησο, ο Δ. Υψηλάντης έγινε στόχος της εθνικής πλευράς που εκείνη την στιγμή δεν ήταν συγκροτημένη όπως το 1824. Όμως οι χειρισμοί του Δ. Υψηλάντη, οι ηγετικές του ικανότητες και -προφανώς- άλλοι λόγοι έκαναν και τον Κολοκοτρώνη να απομακρυνθεί διακριτικά από τον ομοϊδεάτη του και να αναλάβει εκείνος την εκπροσώπηση της υπερεθνικής τάσης. Οι μεσο-μακροπρόθεσμες επιδιώξεις της υπερεθνικής τάσης ήταν ένα κράτος με χριστιανική ταυτότητα και πρωτεύουσα την Κωνσταντινούπολη. Γι αυτούς ο επαναστάτης λεγόταν “Έλληνας” και ταυτιζόταν με τον χριστιανό. Οι επιδιώξεις της εθνικής τάσης ήταν ένα κράτος στο οποίο ο “Έλληνας” θα ήταν εκείνος ο χριστιανός που μιλούσε ελληνικά. Οι πολιτισμικές καταβολές στην περίπτωση αυτή υπερτόνιζαν το αρχαιοελληνικό παρελθόν και υποβάθμιζαν ή εξαφάνιζαν το χριστιανικό παρελθόν του “Βυζαντίου”. Ως εκ τούτου, πρωτεύουσα του κράτους δεν μπορούσε παρά να ήταν η Αθήνα. Το σημαντικότερο στοιχείο είναι ότι η εθνική τάση ακολουθούσε πιστά την δυτική αντιχριστιανική πολιτική που από τον 8ο αιώνα ονόμαζε τον Έλληνα-χριστιανό “Γραικό” (αντί για Ρωμαίο). Όπερ και εγένετο. Νικώντας στα σημεία, η εθνική τάση επέβαλε όχι μόνον την διεθνή ονομασία του κράτους “Γραικία” (από το 1827), αλλά την γραικική εσωστρέφεια στην θέση της ελληνικής οικουμενικότητας.


Διαβάστε τη συνέχεια εδώ