Εκδήλωση: Export Summit: roadmap to growth
Ημερομηνία Ομιλίας: 03/05/12
Ομιλητής: Πρόεδρος ΣΕΒΕ, κ. Δημήτρης Λακασάς
Τίτλος Ομιλίας: Εθνική Στρατηγική Εξαγωγών
Αξιότιμοι προσκεκλημένοι,
Κυρίες και κύριοι,
Σε μια χώρα που διψά για ανάπτυξη βρισκόμαστε σήμερα εδώ για την κατάρτιση ενός
οδικού χάρτη για την ενδυνάμωση
της εξωστρέφειας της χώρας μας. Είναι σαφές ότι η εξωστρέφεια της ελληνικής
οικονομίας αναδεικνύεται σε αναπτυξιακή στρατηγική «μονόδρομο» για την έξοδο
της χώρας από την ύφεση. Η εξαγωγική δραστηριότητα είναι η υγιής παράμετρος για
μια οικονομία που προσπαθεί να επανέλθει σε τροχιά ανάπτυξης, καθώς είναι στενά
συνυφασμένη με την βελτιωμένη αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα για την κάθε
επιχείρηση, με την αύξηση της ανταγωνιστικότητας και την ενίσχυση της
καινοτομίας.
Κεντρικό μήνυμα της σημερινής μου ομιλίας είναι ότι ο ιδιωτικός τομέας θα
πάρει την κατάσταση στα χέρια του για την ενίσχυση της εθνικής εξωστρέφειας. Η
χώρα μας έχει ανάγκη από αλλαγή οικονομικού μοντέλου, με έμφαση στην παραγωγή και την εξωστρέφεια, στο μοντέλο που προτείνει ο
ΣΕΒΕ, το «Παράγω και Εξάγω». Βασική μου πεποίθηση είναι ότι η ανάπτυξη στην
Ελλάδα μπορεί να προέλθει από τον ιδιωτικό τομέα και την εξωστρέφεια.
Α’ Ενότητα – Οι 12 βασικοί
πυλώνες για τους Έλληνες Εξαγωγείς
1. Νέο οικονομικό μοντέλο «Παράγω & Εξάγω». Στον ΣΕΒΕ πρότασή μας είναι η αλλαγή του οικονομικού μοντέλου ανάπτυξης.
Στην αναζήτηση λοιπόν του νέου αναπτυξιακού μοντέλου για την ελληνική οικονομία
υπάρχουν δύο αλληλένδετες
θεμελιώδεις προϋποθέσεις εξόδου από την κρίση: η παραγωγική δραστηριότητα και η
εξωστρέφεια. Είναι επιτακτικό να επικεντρωθούμε στην παραγωγή ανταγωνιστικών
διεθνώς εμπορεύσιμων αγαθών, με την προϋπόθεση της μετακίνησης πόρων από τα μη
εμπορεύσιμα στα διεθνώς εμπορεύσιμα αγαθά και της υποκατάστασης των εισαγωγών
από τα εγχώρια παραγόμενα αγαθά.
Σχόλια:
+Andrew Liveris – Make it
in America :
The case for re-inventing the economy.
+Καταναλώνω ότι και όσο παράγω
– Στήριξη προϊόντων Ελληνικής παραγωγής
2. Brand repositioning. Οι Έλληνες εξαγωγείς καθημερινά
βρίσκονται αντιμέτωποι με τη δυσπιστία των διεθνών αγορών. Έτσι ακόμα και όταν
ένα ελληνικό προϊόν πληροί στο ακέραιο τις προδιαγραφές για εξαγωγή σε μια
χώρα, μπορεί να μην λάβει της αναμενόμενης αποδοχής γιατί οι Έλληνες δεν χρήζουν
πλέον εμπιστοσύνης στις εμπορικές συναλλαγές και στο προσφερόμενο προϊόν. Η
πρότασή μας στον ΣΕΒΕ είναι η υλοποίηση μιας καμπάνιας επανατοποθέτησης (brand repositioning) του εθνικού μας
λογοτύπου - «Made in Greece» στην διεθνή αγορά.
3. Ενίσχυση Ρευστότητας. Ζητούμε συμψηφισμό και ρευστότητα στην πράξη και όχι στα χαρτιά. Πρωταρχικό
στόχο θα πρέπει να αποτελεί η διάσωση για την επόμενη ημέρα των υγιών
τουλάχιστον επιχειρήσεων. Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα όπου ο επιχειρηματίας
πληρώνει πρόστιμο 23% επειδή εξάγει χωρίς να γνωρίζει αν και πότε θα του
επιστραφεί. Ζητούμε την άμεση επιστροφή των ήδη οφειλομένων ποσών πιστωτικού
υπολοίπου ΦΠΑ από εξαγωγές καθώς και τον συμψηφισμό των υποχρεώσεων
επιχειρήσεων και Δημοσίου μέσω ενός ενιαίου
συστηματικού μηχανισμού παρακολούθησης και εφαρμογής του συμψηφισμού οφειλών.
4. Τραπεζικός Τομέας. Ο τραπεζικός τομέας πρέπει να
αντιληφθεί την κρισιμότητα της κατάστασης και να ενισχύσει ουσιαστικά τις
παραγωγικές και εξωστρεφείς επιχειρήσεις αποφεύγοντας λάθη του παρελθόντος,
δίνοντας έμφαση σε καταναλωτικά δάνεια, που ναι μεν τους απέφεραν μεγαλύτερη
κερδοφορία, αλλά έφεραν μεγαλύτερες επισφάλειας και έστρεψαν σε εντελώς λάθος
κατεύθυνση την ελληνική οικονομία.
5. Προσέλκυση - Ενίσχυση Επενδύσεων. Στο δρόμο για την ανάπτυξη χρειαζόμαστε επειγόντως ένα νέο αναπτυξιακό
μείγμα οικονομικής πολιτικής, που θα στηρίζεται στην ανάκαμψη των επενδύσεων.
Έχουμε ανάγκη από επιχειρήσεις που αναλαμβάνουν ηγετικές επενδυτικές
πρωτοβουλίες, με εμπιστοσύνη στις προοπτικές της χώρας, χωρίς να απαιτούν
συνεχώς προνόμια και ευνοϊκές κρατικές
ρυθμίσεις.
6. Μείωση της γραφειοκρατίας και του διοικητικού
κόστους των επιχειρήσεων.
Ζητούμε επιτέλους την άρση των εξαγωγικών αντικινήτρων και των εν γένει
επιχειρηματικών εμποδίων, η δημιουργία ενός σταθερού επιχειρηματικού
περιβάλλοντος και η απλούστευση διαδικασιών ώστε να διεκπεραιώνονται στο
μικρότερο δυνατό χρόνο με το μικρότερο δυνατό κόστος, με στόχο την αύξηση της
ανταγωνιστικότητας. Ενδεικτικά να αναφερθώ στα πρόσφατα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε
στα τελωνεία στο ΙCΙsnet (από 03.04.12). Σε αντίθεση των προσδοκιών που είχαν
δημιουργηθεί οι τελωνειακές διαδικασίες αυξήθηκαν, με αποτέλεσμα την εφαρμογή
της εφεδρικής-χειρόγραφης διαδικασίας που είναι πολύπλοκη και χρονοβόρα.
7. Δραστική συρρίκνωση
του δημόσιου τομέα. Ζητούμε μικρότερο και αποτελεσματικότερο κράτος. Σύμφωνα το «Brookings Institute», το κόστος της
σπατάλης στο ελληνικό δημόσιο ανέρχεται σχεδόν στο 8% του ΑΕΠ, δηλαδή χάνονται μέχρι και €20
δισεκατομμύρια ετησίως. Παράλληλα, στον δείκτη Ευνοιοκρατίας στις Αποφάσεις των
Κυβερνητικών Οργάνων και Υπαλλήλων είναι στην 105η θέση, ενώ στον δείκτη
«Σπατάλης των Κυβερνητικών Δαπανών» κατέχει την 128η θέση σε σύνολο 178 χωρών. Επιπρόσθετα,
σύμφωνα με σχετική έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία δημοσιεύθηκε τον
Φεβρουάριο του 2007 (5924/07, ADD 1), το διοικητικό βάρος στη χώρα
μας ανέρχεται στο 6,8% του ελληνικού ΑΕΠ έναντι 3,5% που είναι ο πανευρωπαϊκός
μέσος όρος. Ένα μη αποτελεσματικό κράτος
εκτοπίζει τις ιδιωτικές επενδύσεις και τις εξαγωγικές προσπάθειες, αυξάνει το
κόστος δανεισμού και συμβάλλει στο εξωτερικό χρέος.
8. Ενίσχυση Ανταγωνιστικότητας
– Βελτίωση επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Η Ελλάδα πρέπει επιτέλους να γίνει
φιλική στις επιχειρήσεις. Στην κατάταξη του Doing
Business 2012, η χώρα μας σε σύνολο 180 χωρών
κατατάσσεται στην 135η θέση στην σύσταση επιχείρησης, ενώ στο
διασυνοριακό εμπόριο στην 84η θέση. Συνολικά βρισκόμαστε στην 100η
θέση, μια θέση υψηλότερα από πέρσι. Η δημιουργία ενός ελκυστικού
επιχειρηματικού περιβάλλοντος είναι προϋπόθεση για την ανάκαμψη της ελληνικής
οικονομίας, τη στήριξη της ανάπτυξης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
9. Ενίσχυση έρευνας & καινοτομίας μέσα στις
επιχειρήσεις. Λαμβάνοντας υπόψη ότι ένα από τα βασικά megatrends που θα διαμορφώσουν
το μέλλον μας είναι η διάδοση της τεχνολογίας και της καινοτομίας σε ακόμα
υψηλότερα μεγέθη απ’ ότι σήμερα, είναι σαφές ότι πρέπει να επενδύσουμε στην
αύξηση της προστιθέμενης αξίας των εξαγωγών μας, σε τεχνολογικό περιεχόμενο. Η ενσωμάτωση της έρευνας, της τεχνολογίας και της
καινοτομίας στην παραγωγική διαδικασία ως παράγοντας ανάπτυξης και
ανταγωνιστικότητας, είναι μονόδρομος για να κερδίσουμε το στοίχημα της
κοινωνίας της γνώσης, ενώ ιδιαίτερη έμφαση και παροχή κινήτρων είναι αναγκαίο
να δοθούν στην εφαρμοσμένη έρευνα που έχει ως στόχο την αγορά (market driven) και μάλιστα τις αγορές του εξωτερικού. Και ας μην
ξεχνούμε ότι «η επιβράβευση της καινοτομίας μπορεί να γίνει μόνο από την
αγορά». Κρίσιμης σημασίας εδώ είναι η μεταφορά της Γενικής Γραμματείας Έρευνας
και Τεχνολογίας από το Υπουργείο Παιδείας πίσω σε Υπουργείο Ανάπτυξης,
Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
10. Flat Tax Rate (15%). Υιοθέτηση ενός ενιαίου φορολογικού συντελεστή (15%), ο
οποίος θα αφορά τόσο τα διανεμημένα, όσο και τα αδιανέμητα κέρδη των
επιχειρήσεων, με δέσμευση τουλάχιστον για μία πενταετία. Απώτερος στόχος του συστήματος αυτού είναι να
συμβάλλει στη δραστική απλοποίηση του φορολογικού συστήματος σε
συνδυασμό με την ενίσχυση της εμπιστοσύνης στις σχέσεις Κράτους-πολιτών και
Κράτους–επενδυτών, καθώς και στον περιορισμό της γραφειοκρατίας, μεταφέροντας
κατ' αυτόν τον τρόπο, «πραγματικά» και –πιθανόν- σταθερότερα έσοδα στο ταμείο
του κράτους.
11. Αναδιάρθρωση ΕΣΠΑ. Με ζητούμενο
την ανάπτυξη απαιτείται ο επαναπροσδιορισμός των προγραμμάτων του ΕΣΠΑ, με
στόχευση στα προγράμματα αναπτυξιακού χαρακτήρα (και όχι υποδομών) και στήριξης
της επιχειρηματικότητας, προς όφελος της πραγματικής οικονομίας, των
παραγωγικών και εξαγωγικών επιχειρήσεων.
12. Πιστοποίηση
προϊόντων και υπηρεσιών - Εντονότερος έλεγχος & εποπτεία της αγοράς. Η κυκλοφορία
προϊόντων εισαγωγής χαμηλότερου κόστους με ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα ποιότητας,
τα οποία δε φέρουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά ποιότητας και σήματα συμμόρφωσης
και προϊόντων παραποίησης/ απομίμησης συμβάλλει δραστικά στην αποδυνάμωση της
ανταγωνιστικότητας των ελληνικών προϊόντων. Πρότασή του ΣΕΒΕ είναι η κατάρτιση
ενός Οδικού Χάρτη παρακολούθησης
εποπτείας της αγοράς (καταγραφή και βήμα προς βήμα παρακολούθηση καταγγελιών
για μη ποιοτικά, μη ασφαλή και μη πιστοποιημένα προϊόντα, προϊόντα παραποίησης/
απομίμησης κλπ) που πιστεύουμε πως θα ενισχύσει την ασφάλεια των καταναλωτών,
τον θεμιτό ανταγωνισμό στην αγορά, ενώ θα συμβάλλει στην αύξηση της
απασχόλησης.
Ενότητα Β’. Εθνική Στρατηγική Εξαγωγών – Η πρόταση του
ΣΕΒΕ
Στον ΣΕΒΕ έχουμε μελετήσει τις διεθνείς πρακτικές και έχουμε προσπαθήσει να
προσαρμόσουμε τις βέλτιστες πρακτικές στην ελληνική πραγματικότητα. Έχουμε
καταρτίσει μια πρόταση για την ενίσχυση της Εθνικής Εξωστρέφειας. Η πρόταση
αυτή έχει γίνει αποδεκτή από το Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και
Ανταγωνιστικότητας και από τους επιχειρηματικούς φορείς εξωστρέφειας. Στην
πρότασή μας έχουμε προσπαθήσει να ξεπεράσουμε όλες τις αδυναμίες του
υφιστάμενου συστήματος στήριξης εξωστρέφειας της χώρας μας.
Γνωρίζουμε λοιπόν το «πού είμαστε» και το «πού θέλουμε»
να πάμε. Το «πώς» θα επιτευχθεί αποτελεσματικότερα μέσω ενός νέου συντονιστικού οργάνου υπό τη μορφή μιας «Γενικής Γραμματείας
Εξωστρέφειας» (Γ.Γ.Εξ).
Στρατηγικός στόχος της Γ.Γ.Εξ. θα είναι η μεγιστοποίηση
της συνάφειας και του συντονισμού των εθνικών προσπαθειών για την ενίσχυση της
εξωστρέφειας, ενώ οι κεντρικοί στόχοι της θα είναι: α) η χάραξη της Εθνικής
Στρατηγικής Εξαγωγών, β) η συγκρότηση προτάσεων για πολιτικές και δράσεις
στήριξης των εξαγωγών και γ) ο ετήσιος έλεγχος και αξιολόγηση των δράσεων
εξωστρέφειας που υλοποιούνται.
Για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της, η
Γραμματεία προτείνεται να υπάγεται και
να εποπτεύεται από το Γραφείο του Πρωθυπουργού, να έχει την ευθύνη συντονισμού
και να διαθέτει τακτικό προϋπολογισμό,
εποπτεύοντας όλα τα Υπουργεία και τους εποπτευόμενους φορείς που σήμερα
ασχολούνται με την εξωστρέφεια. Όλες οι δράσεις και οι σχετικές δαπάνες θα
υπόκεινται στην έγκριση της Γ.Γ.Εξ και θα εντάσσονται στο ετήσιο πρόγραμμα
δράσεων, το οποίο και θα παρακολουθείται ανά τρίμηνο.
Κυρίες και κύριοι,
Επιτέλους πρέπει να
σταματήσει η αδράνεια και οι Έλληνες να αναλάβουμε δράση και να πιστέψουμε ότι
μόνοι μας θα πρέπει να πάρουμε πρωτοβουλίες εξόδου από την κρίση, εμείς για εμάς.
Για την ενίσχυση
της εξωστρέφειας προτείνουμε τη δημιουργία έξυπνων μοντέλων, όπως ένα joint venture, μεταξύ ιδιωτικού
τομέα και δημοσίου, συγχρηματοδοτούμενα από το ΕΣΠΑ για τον σχεδιασμό και την
υλοποίηση δράσεων υποστηρικτικές στις ελληνικές εξαγωγές. Φορείς εξωστρέφειας
όπως ο ΣΕΒΕ, γνωρίζουν πολύ καλά ποιες τι χρειάζονται σήμερα οι ελληνικές
εξαγωγικές επιχειρήσεις, ενώ ο χρόνος έχει δείξει ότι κανείς δεν μπορεί να
διοργανώσει καλύτερα δράσεις όπως match making programs, partenariat, διεθνείς επιχειρηματικές αποστολές κλπ
όπως ο ιδιωτικός τομέας. Με τέτοια έξυπνα μοντέλα, τα οποία έχουν μηδενικό
κόστος για το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, αφού η όποια μόχλευση θα γίνεται
από τον ιδιωτικό τομέα και το ΕΣΠΑ, ουσιαστικά με 20% λιγότερα χρήματα, έχουμε
πολλαπλάσια απόδοση. Δεν ενοχλούμε το ΠΔΕ, μιας και δεν υπάρχει και
στηριζόμαστε στις δικές μας δυνάμεις για την ενίσχυση της εξωστρέφειας της
ελληνικής οικονομίας.
Δράσεις ΣΕΒΕ
Ο ΣΕΒΕ σήμερα έχει
κάνει ένα ανοιχτό κάλεσμα στις υγιείς
εξωστρεφείς ελληνικές επιχειρήσεις, για να σας παρέχει τα απαραίτητα εργαλεία
που σας χρειάζονται για επιτυχημένες διεθνείς πωλήσεις. Προσπαθούμε να
στοχεύσουμε τις δράσεις μας στις πραγματικές ανάγκες των Ελλήνων Εξαγωγέων. Και
δεν σταματάμε εδώ.
Γνωρίζουμε ότι υπάρχει μεγάλο κενό στην πληροφόρηση για τις διεθνείς αγορές,
που αποτελεί και ένα από τους βασικούς πυλώνες της Εθνικής Στρατηγικής Εξαγωγών.
Όλοι αναρωτιούνται «πού να στείλουν τα προϊόντα τους, πού υπάρχει δυναμική». Ο
ΣΕΒΕ πήρε την πρωτοβουλία να διερευνήσει πού βρίσκονται οι πραγματικές
ευκαιρίες για τους Έλληνες εξαγωγείς σε βάθος τριετίας. Ένα προοίμιο της
έρευνας μας παρουσίασε λίγο πριν ο Δρ. Αλεξανδρίδης, ενώ στο άμεσο μέλλον, θα
γίνει πλήρης παρουσίαση της έρευνας.
Αξίζει να αναφερθώ και στο πρόγραμμα «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού
2007-2013», στο οποίο ο ΣΕΒΕ είναι εταίρος, το οποίο περιλαμβάνει δράσεις
συμβουλευτικής και κατάρτισης για τις εξαγωγές. Είναι μια ακόμα ιδιαίτερα
σημαντική πρωτοβουλία, με δεδομένο ότι η εξαγωγική δραστηριότητα είναι εντάσεως
εργασίας.
Επίλογος
Είναι απαραίτητο να
στηρίξουμε την ελληνική επιχειρηματικότητα, την εγχώρια παραγωγή, γιατί αποτελεί
προϋπόθεση ανάπτυξης και είναι αναγκαία για να υποστηριχθεί έμμεσα η απασχόληση
και η καταπολέμηση της ανεργίας. Όλοι οι Έλληνες πρέπει να πιστέψουμε στο
οικονομικό μοντέλο που προτείνει ο ΣΕΒΕ, το «Παράγω & Εξάγω», καθώς και στο ότι πρέπει να καταναλώνουμε
ό,τι παράγουμε. Δημόσιος και ιδιωτικός τομέας και
καταξιωμένοι Έλληνες της Ελλάδας και του εξωτερικού πρέπει να
συνεργαστούν αποτελεσματικά και γρήγορα και να εκπονήσουν ένα εθνικό αναπτυξιακό σχέδιο εξόδου από την
κρίση, όπου θα συμπεριλαμβάνεται Εθνική Στρατηγική Εξωστρέφειας και
αυτό να αποτελέσει ένα διαπραγματευτικό αντίβαρο με τους δανειστές μας. Όσο
καθυστερεί αυτό το σχέδιο, όσο συνεχίζουμε να καταναλώνουμε εισαγόμενα προϊόντα
και να μην ενισχύουμε την παραγωγή και την εξωστρέφεια του τόπου μας, τόσο θα
συνεχίσουμε να είμαστε παρίες της Ευρώπης και νομοτελειακά θα οδηγηθούμε στο
περιθώριο.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση
σύντομα θα κατανοήσει πως βρίσκεται σε λάθος δρόμο. Με τις αλλαγές που
αναμένονται να γίνουν σε Γαλλία, με την πτώση της Κυβέρνησης στην Ολλανδία, η
επιβληθείσα στείρα οικονομική πολιτική της Γερμανίας που στηρίζεται στην λογική
«η λιτότητα άρα η ανεργία μειώνει το έλλειμμα» θα εγκαταλειφθεί ως κυρίαρχη
οικονομική πολιτική της Ευρωζώνης. Η ανάπτυξη είναι αυτή που μειώνει το
έλλειμμα σε συνδυασμό με ορθολογική
διατήρηση πόρων και κινητήρα τον ιδιωτικό τομέα. Προβλέπω ότι αυτή η στρατηγική
στροφή σε επίπεδο Ευρωζώνης θα γίνει μέσα στους επόμενους 6 έως 9 μήνες. Μέχρι
τότε η Ελλάδα θα πρέπει να μείνει όρθια, σοβαρή και αξιόπιστη έτσι ώστε να μπορέσει
να επανατοποθετηθεί διατηρώντας τα Ευρωπαϊκά της κεκτημένα.
Σχόλια:
++Σόιμπλε & Γκαίτε
Κλείνοντας, θα ήθελα
να πω το εξής: οι Έλληνες εξαγωγείς απέδειξαν το 2011 ότι υπάρχει παραγωγική δομή ικανή να στηρίξει την
ελληνική οικονομία μέσα στην εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία που βρίσκεται
σήμερα. Και όπως ανέφερε την προηγούμενη Παρασκευή ο πρωθυπουργός κος Παπαδήμος
στην εκδήλωση του cluster ΣΕΒΕ-ΠΣΕ-ΣΕΚ για την εξωστρέφεια «Οι εξαγωγές είναι το μέλλον της
οικονομίας μας εάν θέλουμε η οικονομία μας να έχει μέλλον».
Σας ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.