Τη διαγραφή προστίμου-μαμούθ, ύψους 22 εκατομμυρίων ευρώ, για αυθαιρεσίες σε κτίσματα της «Νέας Οδού Α.Ε.» δρομολογεί το υπουργείο Υποδομών.Σε σχέδιο νόμου που
επεξεργάζεται εδώ και μήνες το αρμόδιο υπουργείο (επί ημερών Ρέππα) και αναμένεται να έρθει προς ψήφιση στη Βουλή σβήνονται στο «χιόνι» πολεοδομικές παραβάσεις ύψους 22 εκ ευρώ που έχουν βεβαιωθεί από την Πολεοδομία στους εργολάβους των διοδίων.
Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή.
Το πρόστιμο
Σύμφωνα με απόφαση της επιτροπής κρίσεως αυθαιρέτων του Τμήματος της Πολεοδομίας Καπανδριτίου, με ημερομηνία 30/11/2010, απορρίφθηκαν οι ενστάσεις της «Νέα Οδός Α.Ε.» κατά των σχετικών εκθέσεων της Πολεοδομίας με βάση τις οποίες είχαν επιβληθεί πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης αυθαιρέτων ύψους 22 εκατ. ευρώ.
Με την συγκεκριμένη απόφαση η επιτροπή αποφάνθηκε ότι οι σταθμοί, οι νέοι αλλά και προϋπάρχοντες, καθώς και το κτήριο διοίκησης, έχουν κατασκευαστεί χωρίς οικοδομική άδεια και σε ορισμένες περιπτώσεις χωρίς την άδεια του αρμόδιου δασαρχείου.
Με την συγκεκριμένη απόφαση η επιτροπή αποφάνθηκε ότι οι σταθμοί, οι νέοι αλλά και προϋπάρχοντες, καθώς και το κτήριο διοίκησης, έχουν κατασκευαστεί χωρίς οικοδομική άδεια και σε ορισμένες περιπτώσεις χωρίς την άδεια του αρμόδιου δασαρχείου.
Πιο αναλυτικά προέκυπταν τα εξής:
Η οριστική μελέτη οδοποιίας και στεγάστρων του σταθμού διοδίων της Μαλακάσας έγινε από ανεξάρτητο μηχανικό αλλά όπως σημειώνει η επιτροπή «δεν επέχει θέση νόμιμης οικοδομικής άδειας». Παράλληλα δεν υπάρχει καμία βεβαίωση από το δασαρχείο Καπανδριτίου .
Το κτήριο διοίκησης του αυτοκινητόδρομου στις Αφίδνες αποδείχθηκε ότι έχει κατασκευαστεί χωρίς να έχει εκδοθεί η προβλεπόμενη οικοδομική άδεια. Θα έπρεπε όμως να έχει εγκριθεί και από αρχιτεκτονική επιτροπή καθώς έχει πρόσοψη σε εθνικό δρόμο. Επιπλέον θα έπρεπε να πάρει και άδεια από το δασαρχείο αφού βρίσκεται σε τοπίο φυσικού κάλλους.
Το κτήριο διοίκησης του αυτοκινητόδρομου στις Αφίδνες αποδείχθηκε ότι έχει κατασκευαστεί χωρίς να έχει εκδοθεί η προβλεπόμενη οικοδομική άδεια. Θα έπρεπε όμως να έχει εγκριθεί και από αρχιτεκτονική επιτροπή καθώς έχει πρόσοψη σε εθνικό δρόμο. Επιπλέον θα έπρεπε να πάρει και άδεια από το δασαρχείο αφού βρίσκεται σε τοπίο φυσικού κάλλους.
Επιπροσθέτως σε νέα αυτοψία, στις 16 Δεκεμβρίου 2010, στα γραφεία και στους σταθμούς διοδίων των Αφιδνών και της Μαλακάσας από υπαλλήλους της Πολεοδομίας Καπανδριτίου διαπιστώθηκαν εκ νέου σοβαρές παραβάσεις. Μάλιστα επιβλήθηκε η σφράγιση των ακινήτων για ένα χρόνο, με την εταιρεία να έχει το δικαίωμα της ένστασης.
Το σχέδιο νόμου
Από τον Φεβρουάριο του 2011, όμως, το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων έχει ξεκινήσει δημόσιο διάλογο με όλους του εμπλεκόμενους φορείς για το σχέδιο νόμου που φέρει τον τίτλο: «Μεταρρύθμιση Συστήματος Ανάθεσης και Εκτέλεσης συμβάσεων Μελετών και Δημοσίων Έργων Ίδρυση Αρχής Ελέγχου Μελετών και Έργων και λοιπές διατάξεις».
Στο αχανές σχέδιο νόμου υπάρχει, κάπου χωμένο, και το άρθρο 89. Φέρει τίτλο: «Πολεοδομικές ρυθμίσεις». Στην παράγραφο εννιά του σχεδίου προβλέπεται το εξής : «Μελέτες εφαρμογής Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (Σ.Ε.Α.), Κέντρων Διοίκησης Αυτοκινητοδρόμων (Κ.Δ.Α.) και Σταθμών Διοδίων (Σ.Δ.), που εγκρίθηκαν πριν την έναρξη ισχύος του ν. 2300/1995, θεωρούνται ως επέχουσες θέση οικοδομικής άδειας και οι εγκαταστάσεις που κατασκευάσθηκαν βάσει αυτών θεωρούνται νόμιμες από κάθε άποψη».
Στο αχανές σχέδιο νόμου υπάρχει, κάπου χωμένο, και το άρθρο 89. Φέρει τίτλο: «Πολεοδομικές ρυθμίσεις». Στην παράγραφο εννιά του σχεδίου προβλέπεται το εξής : «Μελέτες εφαρμογής Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (Σ.Ε.Α.), Κέντρων Διοίκησης Αυτοκινητοδρόμων (Κ.Δ.Α.) και Σταθμών Διοδίων (Σ.Δ.), που εγκρίθηκαν πριν την έναρξη ισχύος του ν. 2300/1995, θεωρούνται ως επέχουσες θέση οικοδομικής άδειας και οι εγκαταστάσεις που κατασκευάσθηκαν βάσει αυτών θεωρούνται νόμιμες από κάθε άποψη».
Τι σημαίνει αυτό; Με πολύ απλά λόγια ότι «σβήνονται» τα πρόστιμα που βαραίνουν την εταιρεία Νέα Οδό Α.Ε από την Πολεοδομία Καπανδριτίου καθώς τα κτήρια της θα πρέπει να θεωρούνται, πλέον, νόμιμα. Ένα ποσό της τάξεως των 22 εκ ευρώ χάνεται από τα ταμεία του ελληνικού Δημοσίου, εφόσον βέβαια περάσει ο νόμος και όλα έχουν καλώς.
Η απορία βέβαια που προκύπτει είναι εύλογη: Αν στη θέση του «συνεργάτη» του Ελληνικού Δημοσίου ήταν η κατοικία κάποιου μικροαστού θα έχαιρε της ίδιας μεταχείρισης;